ییلد فارمینگ یا Yield farming یکی از روش هایی است که می توانیم با آن از ارز دیجیتال کسب درآمد کنیم. در روش yield farming شما دارایی های خود را از طریق جادویی به اسم قراردادهای هوشمند به دیگران قرض داده و سود دریافت می گیرید.

یعنی درآمد شما در قبال خدمتی است که در اختیار دیگران قرار می دهید. بیش از حد ساده بود، بله؟ خب، بهتر است زیاد عجله نکنید و این مقاله از ای کلابز در مورد ییلد فارمینگ را تا انتها مطالعه کنید تا حرفه ای این کسب و کار شوید.

 

ییلد فارمینگ یا Yield farming چیست؟

ییلد فارمینگ که در انگلیسی و دنیای کریپتو به آن Yield Farming هم گفته می شود، یک نام دیگر هم دارد که به آن liquidity گفته می شود. احتمال زیاد همه شما دیگر با نام ماینینگ یا همان استخراج آشنایی دارید.

ماینینگ یک روش استخراج ارز دیجیتال است که می توانید با آن از ارز دیجیتال درآمد داشته باشید. در روش ییلد فارمینگ هم شما با بلوکه کردن ارزهای دیجیتال خودتان پاداش دریافت خواهید کرد.

از بعضی جهات می توان Yield farming را می توان شبیه استیکینگ (Staking) در نظر گرفت. با این حال پیچیدگی های بسیار بیشتری در پشت yield farming وجود دارد که آن را از استیکنیگ متفاوت می کند. اول از همه بهتر است با اصطلاح LP یا همان Liquidity Providers آشنا شویم.

yield farming چیست

در دنیای ییلد فارمینگ به فردی که پول های خود را به استخرهای لیکوییدیتی می دهد، LP یا همان ارائه دهنده لیکوئیدیتی گفته می شود. حالا ببینیم معنی Liquidity Pool چیست؟ در اصل استخر لیکوئیدیتی یک قرارداد هوشمند (smart contract) است که داخل آن سرمایه وجود دارد.

در این قرارداد هوشمند از پیش نوشته شده، LP ها یا همان ارائه دهندگان لیکوئیدیتی به ازای پولی که داخل استخر نقدینگی میگذارند، پاداش دریافت می کنند. این پاداش ها هم از هزینه تراکنش های پشتوانه پلتفرم دیفای ها یا منابع دیگر به دست آمده و تقدیم شما خواهد شد.

البته هر استخر لیکوئیدیتی برای خودش شرایط خاصی داشته و ممکن است توکن هایی که به عنوان پاداش به شما می دهد را ضربدر عدد خاصی کند و این یعنی پاداش شما چندبرابر خواهد شد. حتی بعد همان استخر ممکن است پاداش های شما را داخل استخر لیکوئیدیتی دیگری خرج کند تا پاداش آن قسمت را نیز به دست آورید.

همانطور که می بینید Yield farming در عین سادگی، پیچیدگی های خاص خودش را دارد که ممکن است شما حتی متوجه آن هم نشوید. چون همه چیز در چشم برهم زدنی اتفاق می افتد.

اما ایده کلی ییلد فارمینگ به این صورت است که شما سرمایه خود را وارد استخر لیکوئیدیتی یا همان نقدینگی می کنید و به ازای آن پاداش می گیرید.

 

APY در Yield farming چه معنی می دهد؟

افرادی که پول خود را داخل Yield farming ها یا پلتفرم های دریافت پاداش قرار می دهند باید بتوانند میزان سود دریافتی خود را ارزیابی کنند. اینجاست که کلمه APY به کمک آنها می آید.

در حقیقت معنی کلمه APY که مخفف annual percentage yield است، به معنی درصد بازدهی سالیانه است. یعنی درصد APY مشخص شده در یک ییلد فارم نشان می دهد که شما در طول یکسال به ازای مبلغی که داخل استخر قرار می دهید، چه میزان سود دریافت خواهید کرد.

البته سود مرکب و میزان دریافتی شما از مازاد پاداش به دست آمده در APY محاسبه نشده و اینکار باعث پیچیده تر شدن محاسبه میزان درآمد خواهد شد.

درست است که درصدهای سود بالا مثلا APY های بالای 1000% درصد توجه هر سرمایه گذاری را به خود جلب می کند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه گذاری بر روی استخر همه کوین ها ایمن نبوده و ممکن است صاحب پروژه یا آن کوین به صورت ناگهانی پروژه را ترک کند.

از طرف دیگر شما پاداش را به شکل توکن دلخواه آن استخر دریافت خواهید کرد که همین توکن ممکن است دچار نوسانات قیمتی بسیار زیادی شود.

 

چگونه بهترین Yield farming ها را پیدا کنیم؟

اگر به دنبال بهترین، مطمئن ترین و پرسودترین ییلد فارمینگ ها در ارز دیجیتال و دیفای ها هستید.

بد نیست سری به سایت کوین مارکت کپ و بخش Defi Yield Farming Rankings بزنید و وضعیت استخرهای نقدینگی در پروتکل دیفای های مثل Venus، Curve، Sushi، Synthetix، Yearn، پنکیک سواپ و غیره را در یک سایت بررسی کنید.

در این سایت می توانید به راحتی جفت ارزهای در نظر گرفته شده برای استخر، مجموع میزان قفل شده (TVL)، نوع پاداش و میزان درصد سود سالانه (APY) را بررسی کنید.

 

اصطلاح TVL در Yield farming به چه معنی است؟

خب ببینیم آیا راهی وجود دارد که بتوانیم سلامت کلی یک yield farming معرفی شده در استخر را مورد بررسی قرار دهیم؟ بله، اصطلاح TVL همینجاست که به کمک شما خواهد آمد.

اصطلاح TVL مخفف Total Value Locked به معنی مجموع ارزش قفل شده است. این عبارت میزان ارز دیجیتال قفل شده در پلتفرم قرض دهی دیفای را به شما نشان خواهد داد.

yield farming چیست

به زبان ساده تر عدد TVL میزان نقدینگی کل در یک استخر نقدینگی و یک شاخص برای تشخیص میزان سلامت Yield farming مورد نظر شما است.

بدون شک هرچقدر میزان TVL یک استخر بالاتر باشد، اعتبار آن نیز بالاتر رفته و راحت تر می توانید به آن برای سرمایه گذاری اعتماد کنید. وب سایت www.defiplus.com یک منبع معتبر و موثق برای بررسی میزان TVL است.

شما در این سایت می توانید پلتفرم های مختلف را از نظر میزان اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال قفل شده بر روی دیفای مورد بررسی قرار داده و پول خود را در امن ترین yield farming سرمایه گذاری کنید.

 

آیا Yield farming ریسک هم دارد؟

سیستم عملکردی Yield farming اصلاً ساده نیست. بعضی از Yield farming ها سودهای عجیب و غریب 1000% درصدی به کاربران پیشنهاد می دهند که ممکن است استراتژی های پیچیده ای در پشت آنها باشد . در نتیجه سرمایه گذاری داخل این ییلد فارمینگ ها تنها به کاربران حرفه ای که قدرت بررسی دارند توصیه می شود.

اگر احساس کرده اید که yield farming ساده تر از این حرفهاست، پس شک نکنید که ممکن است پول خود را در این بازار به باد بدهید.

یکی از ریسک های بسیار مهم در yield farming مبحث اسمارت کانترکت یا همان قراردادهوشمند آنهاست. از آنجایی که بسیاری از پروتکل های دیفای ممکن است توسط تیم های کوچک مدیریت و ساخته شده باشند. همین موضوع خطر وجود باگ در اسمارت کانترکت را افزایش خواهد داد.

حتی در پروتکل های بزرگ هم که توسط شرکت های حسابرسی بزرگ مورد حسابرسی قرار گرفته اند هم ممکن است نقطه ضعف ها و باگ هایی در طول زمان کشف شود. در نتیجه به خاطر ماهیت تغییر ناپذیر بلاکچین ممکن است همه سرمایه خود را از دست بدهید.

به همین خاطر بهتر است همه سرمایه خود را وارد این کار نکرده و تنها سرمایه ای که می توانید ریسک آن را بپذیرید را داخل yield farming ها سرمایه گذاری کنید. همچنین قبل از سرمایه گذاری نهایت دقت را برای انتخاب yield farming خود به خرج داده و اصلاً عجله نکنید.

 

برای پیوستن به تیم ای کلابز بروی تصویر زیر کلیک کرده و وارد گروه تلگرامی ما شوید:

سیگنال ارز دیجیتال

 

منبع: academy.binance

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار