شاخص ترس و طمع امروز دوباره وارد قلمرو طمع شدید (بالای ۷۵) شد. اگرچه چنین وضعیتی در بازار ارزهای دیجیتال ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشد، شباهت‌ آن با فراکتال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ از امکان وقوع اصلاح عمیق‌تر حکایت دارد.

اگر قیمت بیت کوین قبل از رویداد هاوینگ، کاهش شدیدی داشته باشد، ممکن است سطح ۲۰ هزار دلار را دوباره آزمایش کند. این ماجرا، مشابه نحوه حرکت قیمت در هاوینگ قبلی خواهد بود. همچنین امکان اصلاح متوسط (حدود ۲۱٪) پس از هاوینگ وجود دارد که دفعه قبل یک فرصت خرید ایدئال را فراهم کرد.

اکنون نگاهی به حرکات نمودار ترس و طمع در ۱۲ ماه گذشته می‌اندازیم و آنها را با دوره مربوطه قبل از هاوینگ قبلی مقایسه می‌کنیم. مشابه وضعیت کنونی (افزایش شاخص ترس و طمع)، در ماه می ۲۰۲۰ رخ داد و پس از آن قیمت بیت کوین پرنوسان شد. اوج این نوسانات، افت ۶۲ درصدی قیمت بیت کوین در مارس ۲۰۲۰ بود. البته این کاهش، از سقوط بازار‌های مالی در پی شروع کرونا نیز تأثیر پذیرفته بود.

به صورت کلی، شباهت‌هایی را در دو فراکتال (نواحی قرمز) مشاهده می‌کنیم. افزایش شاخص ترس و طمع با افزایش سیستماتیک قیمت بیت کوین همراه شده است. در سال ۲۰۲۰، رشد قیمت، شاخص را وارد قلمرو طمع (بالای ۵۵) کرد. تنها تفاوت این است که در حال حاضر، این شاخص کمی بیشتر است.

سقوط قیمت در سال ۲۰۲۰ با بازگشت شاخص ترس و طمع به قلمرو ترس شدید (نزدیک به ۱۰)، به پایان رسید. این اتفاق ۳ ماه قبل از هاوینگ قبلی بیت کوین رخ داد. در شرایط فعلی، ۲ ماه قبل از هاوینگ و با افزایش رونق در بازار، احتمال اصلاح عمیق‌تر (فلش آبی) همچنان بالا است.

علاوه بر این، شایان ذکر است که در چرخه قبلی، شاخص ترس و طمع قبل از هاوینگ به محدوده طمع شدید نرسیده بود. برخلاف شرایط کنونی، این شاخص تنها پس از هاوینگ، زمانی که قیمت BTC به منطقه ۱۲ هزار دلار (منطقه سبز) رسید، مقادیر بالای ۷۵ را نشان داد.

اولین آزمایش برای غلبه بر این مقاومت (خط سبز) ناموفق بود و بیت کوین برای آخرین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ برای مدت کوتاهی به زیر ۱۰ هزار دلار سقوط کرد. اگر چنین وضعیتی تکرار شود، باید انتظار یک اصلاح قیمت ۲۱ درصدی را داشته باشیم. در این صورت، قیمت بیت کوین منطقه ۴۱ هزار دلار را آزمایش خواهد کرد که کمی بالاتر از سطح ۰.۳۸۲ فیبوناچی اصلاحی کل حرکت صعودی یک ساله است.

اگر قبل از هاوینگ آتی، رویدادی مشابه سقوط بازار سهام در پی شیوع کرونا به وقوع می‌پیوست، ممکن بود قیمت تا حدود ۶۲ درصد کاهش یابد. در این صورت قیمت BTC دوباره به ۲۰ هزار دلار می رسید که در شرایط فعلی بازار بسیار بعید به نظر می‌رسد.

با این حال، با وجود این شباهت‌ها، هر چرخه بیت کوین ویژگی‌های خاص خود را دارد. در همین راستا شاید شدت بالای شاخص ترس و طمع، این بار به یک اصلاح عمیق ختم نشود.

با توجه به تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین، این ارز دیجیتال روز به روز شناخته‌شده‌تر و قابل‌اعتماد‌تر می‌شود. این موضوع، احتمال وقوع نوسانات در بازار ارز دیجیتال و به خصوص قیمت بیت کوین را کاهش داده و در نتیجه احتمال وقوع یک اصلاح عمیق، کمتر می‌شود.

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار