یکی از سؤالات پرتکرار تازه کارها در دنیای ارز دیجیتال این است که ریپل چیست؟ بالاخره ریپل یک شرکت در زمینه ارزهای دیجیتال است؟ یا یک ارز دیجیتال که همه آن را با نام اختصاری XRP می شناسند؟

خب جواب هر دو سؤال بله است! زیرا ریپل هم یک شرکت است و هم یک ارز دیجیتالی که همه آن را در دنیای معاملات با نام XRP (ایکس آر پی) می شناسند. پس اولین نکته ای که هر تازه کاری در دنیای ارز دیجیتال باید بداند این است که ریپل هم یک پلتفرم است و هم یک ارز دیجیتال. پلتفرم ریپل یک پروتکل لایه باز طراحی شده برای انجام سریع و ارزان قیمت معاملات است که بسیاری از شرکت ها و بانک های بزرگ از آن برای تراکنش های خود استفاده می کنند.

برخلاف بیت کوین که هیچ گاه قرار نبود یک ماشین پرداختی ساده باشد، ریپل به گونه ای تعریف شده که می تواند تراکنش های بین المللی پول را هم مثل آب خوردن انجام دهد. حالا که با پلتفرم تراکنش ریپل آشنا شدید باید بدانید که این پلتفرم برای خودش یک ارز دیجیتال اختصاصی هم دارد که همه آن را با نام ای آر پی یا XRP می شناسند و به هرکسی اجازه می دهد تا با استفاده از این پلتفرم RippleNet خود را خلق کند.

 

ریپل چیست؟ توضیح ریپل نت RippleNet

در حقیقت ریپل نت یا همان RippleNet یک شبکه از ارائه دهندگان سرویس های مالی مثل بانک ها و مشاغل خدمات پولی است که از راه حل های توسعه یافته توسط شرکت ریپل برای نقل و انتقالات بدون زحمت پول در سراسر دنیا استفاده می کنند.

اجازه دهید با یک مثال شبکه بزرگ RippleNet را برایتان توضیح دهیم. فرض کنید آقای جونز ساکن نیویورک است و یک جعبه شکلات دارد که هیچ نیازی به ان ندارد. از طرف دیگر آقای جونز علاقمند به تماشای مسابقه بیسبال است ولی متأسفانه بلیط شرکت در این مسابقات را ندارد.در سمت دیگر ماجرا، خانم اسمیت در لوس آنجلس زندگی کرده و کلکسیون دار یک مجموعه تمبر کمیاب است که حاضر است آن را با یک جعبه شکلات معاوضه کند.

ریپل چیست

نفر آخر داستان نیز شخصی است به نام آقای براون که در آلاسکا زندگی می کند و سالهاست به دنبال یک مجموعه کمیاب از تمبرهاست و از قضا یک بلیط برای تماشای مسابقه بیسبال نیویورک هم دارد.

در سیستم موجود در دنیا احتمال رسیدن این افراد به هم شاید 1% هم نباشد و همه این افراد با وجود داشتن دارایی های با ارزش هیچ کدام نمی توانند آن را تبدیل به نقدینگی یا وسیله با ارزش مورد نیاز خود کنند. اما اینجاست که شبکه ریپل به میان می آید و می گوید:«هی من یک جعبه شکلات دارم و بلیط مسابقه بسیبال می خواهم.» و شبکه ریپل به دنبال راحت ترین و سریع ترین راه موجود در دنیا می گردد تا هرکسی را به خواسته اش برساند.

علاوه بر این، پلتفرم ریپل نت به کاربران این اجازه را می دهد تا با استفاده از هر واحد پولی همانند بیت کوین و کمترین میزان تراکنش ممکن به ارزش 0.00001$ که بسیار نزدیک به صفر است، هزینه این کار را پرداخت کنند. تنها دلیلی که انجام این فرآیند رایگان نیست برای جلوگیری از حملات DDos بوده است.

 

ریپل چیست؟ XRP چیست؟

ارز دیجیتال ریپل همان توکن استفاده شده برای نمایش ارزش انتقال داده شده در شبکه ریپل است. هدف اصلی خلق XRP در حقیقت به وجود آوردن واسطه ای برای تبدیل سایر – ارزهای دیجیتال و واحدهای پولی مثل دلار- در مبادلات بوده است. زیرا نمی توان واحدهای پولی را به صورت مستقیم به یکدیگر تبدیل کرد و هرکدام هزینه تراکنش جداگانه ای خواهند داشت. به عنوان مثال برای تبدیل تومان به یورو، ابتدا باید تومان به دلار آمریکا تبدیل شود و سپس تبدیل به یورو شود و این یعنی پرداخت دوبار هزینه تراکنش. به همین خاطر ریپل به عنوان راه حلی برای کاهش هزینه های تراکنش به وجود آمده است.

ripple joker

 

یک حقیقت بسیار جالب در مورد شبکه ریپل این است که بعد از هر تراکنشی، هزینه تراکنش 0.00001$ ای ناپدید شده و دیگر قابل بازیابی نخواهد بود. در نتیجه با هر تراکنش دنیا 0.00001$ فقیرتر می شود. این سیستم به این خاطر بدین صورت طراحی شده تا از حملات اسپمرها جلوگیری شود.

 

ریپل چیست؟ سازنده ریپل

این پروتکل ابتدا در سال 2004 به صورت یک طرح اولیه به وجود آمد. اما در واقع تاریخچه ریپل و این پلتفمر از سال 2013 شروع شد. زمانی که Jed McCaleb، خالق شبکه EDonkey سرمایه داران مطرح جهان را برای سرمایه گذاری بر روی Ripple Labs دور هم جمع کرد.

اما خلق کنندگان اصلی آزمایشگاه ریپل تنها دو نفر با نام های کریس لارسن و جد مک کالب بودند. در اصل کریس لارسن یک فرشته سرمایه گذاری بود. در اصطلاحات سرمایه گذاری به شخصی که بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری می کند، فرشته سرمایه گذاران گفته می شود. لارسن یکی از ثروتمندترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال به حساب می آید که او را با استارتاپ های ارائه دهنده خدمات مالی می شناسند. لارسن کار خود را با سیستم وام دهی آنلاین در سال 1996 شروع کرد و بعد از سال ها با ایده آزمایشگاه ریپل بازگشت.

جد مک کالب نیز یکی دیگر از مؤسسان این آزمایشگاه مخصوص بود که یک برنامه نویس و کارآفرین شناخته شده است. او چندین استارتاپ مربوط به ارز دیجیتال را راه اندازی کرده که شامل ریپل، استلار، ای دانکی، اورنت و صرافی ارز دیجیتال Mt.Gox می شود که بعدها سهم خودش را به صاحبان کنونی این صرافی فروخت.

 

ریپل چیست؟ الگوریتم اجماع پروتکل ریپل RPCA

برخلاف بیت کوین یا اتریوم، ریپل بلاکچین ندارد. شاید در نگاه اول یک ارز دیجیتال بدون شبکه بلاکچین کمی عجیب و غریب به نظر برسد! اگر بلاکچینی در کار نباشد پس چگونه شبکه ریپل تراکنش ها را تأیید می کند و دچار مشکل نمی شود؟! به همین خاطر ریپل تکنولوژی ثبت شده خودش را وارد داستان کرد که به آن الگوریتم اجماع پروتکل ریپل یا به صورت مخفف RPCA گفته می شود.

کلمه «اجماع» در اسم پیچیده این سیستم به معنی هر نود (گره) ای است که در سازش با بقیه گره ها عمل می کند. برای توضیح بهتر کلمه اجماع بگذارید برایتان مثالی بزنیم. تصور کنید که در یک سرزمین باستانی برای قانون گذاری در مورد شهر همه مردان عاقل این شهر باید به اتفاق نظر برسند. اگر همه موافق باشند جنگ می کنند، جنگ را تمام می کنند، مالیات ها را افزایش می دهند یا حتی بازی های المپیک را در شهرشان برگزار می کنند.

ripple consenus

اما از طرف دیگر کافی است تنها یکی از این مردان خردمند مخالف با چیزی باشد، سپس هیچ اتفاقی در شهر نخواهد افتاد تا زمانی که همه به اتفاق نظر برسند.

 

ریپل چیست؟ کاربرد ریپل

خب حالا که آشنایی کلی با ریپل و پلتفرم آن پیدا کردیم بد نیست که به کاربرد اصلی آن بپردازیم و بببنیم اصلاً ریپل به چه دردی می خورد.

ripple usage

  1. تبدیل های با هزینه کمتر . همانطور که می دانید واحدهای پولی مختلفی در دنیا وجود دارد که متأسفانه نمی شود آن ها را به صورت مستقیم به یکدیگر تبدیل کرد. به همین خاطر مثلاً بانک ها از دلار آمریکا به عنوان واسطه برای تبدیل های خود استفاده می کنند. اینکار یعنی یک بانک برای تبدیل یک واحد پولی به واحد پولی دیگر باید دو بار هزینه تبدیل پرداخت کند. به عنوان مثال اگر بخواهیم تومان را به یورو تبدیل کنیم. ابتدا باید آن را به دلار آمریکا تبدیل کرد و سپس به یورو تبدیل کرد و دو مرتبه هزینه تراکنش پرداخت نمود. خب ریپل به همین منظور به وجود آمده تا هزینه این تبدیل ها را به حداقل ممکن برساند.
  2. تراکنش های سریع بین المللی . مدت زمان مورد نیاز برای یک تراکنش بر روی پلتفرم ریپل به صورت میانگین 4 ثانیه است. حالا خودتان این سرعت تراکنش را با تراکنش های یک یا چند ساعته بیت کوین یا تراکنش های چند روزه بانک ها مقایسه کنید.
  3. اکوسیستم پرداخت. کاربران این اکوسیستم می توانند واحدهای پولی خود را با همین هزینه تراکنش پایین و سرعت بالا به وجود آورند. به عنوان مثال یک شخص علاقمند به جمع آوری اکشن فیگور یا اشیای قدیمی می تواند از واحد پولی مخصوص خود برای خرید استفاده کند.

 

فواید ریپل چیست؟

  • واقعاً ریپل چیست؟ در اصل به عنوان یک سیستم پرداخت لحظه ای و روزانه مورد استفاده قرار می گیرد به همین خاطر حتی از بیت کوین مطمئن تر و قدرتمندتر است. در نتیجه می توانید تراکنش های خود را با سرعت بیشتر و هزینه بسیار کمتری انجام دهید.
  • ریپل به صورت یک سازمان رسمی به وجود آمده و تمرکز اصلی آن ها استفاده شدن توسط سیستم ها بانکی بوده است. در نتیجه همانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال تحت کنترل تنظیمات چندگانه نیست.
  • ریپل قدرت این را دارد تا با کمترین هزینه تراکنش به هر واحد پولی دیگر یا چیز ارزشمند دیگر (مثل طلا) تبدیل شود.

بانک هایی که مجهز به ریپل هستند

  • سانتاندر (Santander)
  • بانک اکسیس (Axis Bank)
  • بانک یس (Yes Bank)
  • وستپک (WestPack)
  • یونیون کردیت (Union Credit)
  • NBAD (ان بی ای دی)
  • یو بی اس (UBS)

 

منبع: cointelegraph

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار