والت یا همان کیف پول دیجیتالی ارزهای دیجیتال در حقیقت اپلیکیشن، نرم افزار یا قطعه ای الکترونیکی است که افراد می توانند ارزهای دیجیتال خود مثل بیت کوین، اتریوم، ریپل و دیگر ارزها را در داخل آن نگهداری کنند.

اصطلاح والت در حقیقت انگلیسی بوده و از کلمه Wallet به معنی کیف پول وارد زبان فارسی شده است. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز بسیاری از تریدرها و فعالان این حوزه از همین اصطلاح رواج یافته والت برای اشاره به کیف پول دیجیتالی خود استفاده می کنند.

دقت کنید که والت ارزهای دیجیتال با E-wallet ها متفاوت بوده و والت های ارز دیجیتال فقط مختص نگهداری رمزارزها است.

در حال حاضر بیشترین والت ارز دیجیتال به شکل اپلیکیشن بر روی گوشی های موبایل ها نصب شده و افراد ترجیح می دهند از این کیف پول ها برای نگهداری ارزهای دیجیتالی خود استفاده کنند.

 

والت چیست به ساده ترین شکل ممکن

اگر هنوز معنای والت را به خوبی درک نکرده اید. اجازه دهید با مثالی برایتان توضیح دهیم، کیف پول خود را تصور کنید که داخل آن مقداری پول نقد دارید. در حقیقت کیف پول شما شکل فیزیکی داشته و شما قابلیت لمس و خرج کردن آن را در دنیای واقعی دارید.

اما والت فرم مجازی یک کیف پول است. یعنی شما امکان لمس کردن پول ها یا ارزهای دیجیتال خود را ندارید و فقط می توانید آن ها را از یک والت به والت دیگر جابه جا کرده و به این شکل اقدام به خرید و فروش کنید.

 

نکات کلیدی در مورد کیف پول

  • والت ها همان حساب های مالی مشابه حساب بانکی شما هستند که شما می توانید دارایی خود را به شکل ارز دیجیتال در داخل این کیف پول ها نگهداری کرده، تراکنش انجام داده و دارایی خود را از حسابی به حساب دیگر منتقل کنید و علاوه بر این تراکنش های خود را براساس کد دریافت شده رهگیری کنید.
  • والت ها می توانند فقط مربوط به ارزهای دیجیتال نبوده و فرم های دیگری مثل سیستم های پرداخت مجازی مثل کیف پول آیدی پی داشته باشند.
  • در داخل والت ها می توانید میزان موجودی خود را به صورت زنده مشاهده کنید.

 

انواع والت ارز دیجیتال

به طور کلی 2 نوع والت ارز دیجیتال وجود دارد:

  1. والت نرم افزاری
  2. والت سخت افزاری

والت

والت نرم افزاری ، کیف پولی است که در قالب یک نرم افزار یا اپلیکیشن بوده و شما می توانید این کیف پول را با یک دکمه بر روی گوشی موبایل یا کامپیوتر خود نصب کرده و از آن استفاده کنید.

ولت سخت افزاری متفاوت بوده و شکلی شبیه به یک فلش یا همان حافظه دارد که به صورت متداول از آن برای ذخیره سازی اطلاعاتمان استفاده می کنیم. این والت های سخت افزاری از طریق کابل به سیستم وصل شده و می توان بر روی آن ها اقدام به ذخیره سازی، ارسال یا دریافت ارزهای دیجیتال کرد.

 

والت ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

والت ها نرم افزارهایی هستند که برای مشاهده و انجام تراکنش های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. البته نحوه عملکرد هر والت متفاوت بوده ولی به طور کلی همگی عملکرد مشابهی دارند.

کیف پول ها براساس ترجیح سازنده از ارزهای دیجیتال متعددی پشتیبانی می کند که هرکدام از آن ها یک «آدرس عمومی» در اختیار دارنده کیف پول قرار می دهد تا با استفاده از آن اقدام به ارسال و دریافت ارز دیجیتال مورد نظر خود کند.

نصب و ساخت والت

این آدرس های عمومی بر روی شبکه آن ارز دیجیتال منحصر بوده و همانند شماره حساب بانکی شما مختص خود شماست. یعنی شما با در اختیار قرار دادن آدرس عمومی کیف پول بیت کوین خود می توانید در والت خود بیت کوین دریافت کنید.

تا زمانی که شما صاحب کیف پول و آدرس عمومی والت خود باشید، قادرید با وارد شدن به کیف پول میزان موجودی و وضعیت تراکنش های خود را مشاهده کنید. البته کیف پول شما یک آدرس خصوصی یا همان Private Key نیز دارد که به هیچ وجه نباید آن را در اختیار دیگران قرار دهید. زیرا با استفاده از پرایوت کی افراد دیگر نیز می توانند کیف پول شما را در صرافی یا کیف پول های دیگر بارگذاری کرده و به موجودی شما دسترسی داشته باشند.

 

امنیت والت ارز دیجیتال

یکی از نکات بسیار مهم در مورد والت یا کیف پول دیجیتالی، امنیت است. دقت داشته باشید که حتماً هنگام نصب کیف پول 24 یا 12 کلمه مربوط به کیف پول خود را در دفترچه شخصی خود یادداشت کرده و از آن محافظت کنید. زیرا در صورت پاک شدن نرم افزار کیف پول می توانید با استفاده از این 24 یا 12 کلمه کیف پول خود را مجدداً بازیابی کنید.

نکته امنیتی بعدی دقت به پسورد است، حتماً پسوردی مطمئن روی کیف پول خود فعال کنید تا هنگام اجرا یا برداشت از کیف پول از شما رمز درخواست کند.

نکته سوم و از همه مهمتر فعال سازی کد تأیید دو مرحله ای 2fa است. سعی کنید از کیف پول ها یا والت هایی استفاده کنید که قابلیت فعالسازی 2fa را داشته باشند. در این صورت فقط و فقط شخص شما قابلیت ورود به کیف پول را داشته و خیالتان از بابت موجودی تان راحت خواهد بود.

 

نحوه نصب و ساخت والت

در ابتدا باید کیف پول یا همان والت دیجیتالی مورد نظرتان را پیدا کرده و آن را روی گوشی یا کامپیوتر نصب کنید. در مرحله بعد نیز نرم افزار را اجرا کرده و با توجه به کیف پولی که نصب نموده اید، اقدام به راه اندازی آن کنید.

اگر تصمیم تان برای نصب کیف پول دیجیتال جدی است و فقط در انتخاب بهترین کیف پول مردد هستید. پیشنهاد می کنیم حتماً مقاله 10 مورد از برترین کیف پول های ارز دیجیتال دنیا را با دقت بخوانید و از بین کیف پول های برتر دنیا بهترین گزینه را با توجه به موجودی و دارایی خود اضافه کنید.

اگر کیف مورد علاقه خود را داخل این مقاله نیافتید، مقاله بهترین کیف پول بیت کوین در سال 1399 نیز می تواند به شما در زمینه انتخاب بهترین کیف پول کمک کند.

سپس با توجه به ارز دیجیتال مورد نظرتان باید آن را به کیف پول اضافه کنید تا آدرس عمومی آن در اختیارتان قرار گیرد.

در مرحله بعدی نیز با استفاده از آدرس می توانید اقدام به واریز یا برداشت از کیف پول کنید.

 

منبع: cryptocurrencyfacts ، Coinbase

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار