قطعاً شما هم اسم ارز دیجیتال (Cryptocurrency) و بیت کوین (Bitcoin) را بارها و بارها شنیده اید و می گوید ارز دیجیتال دیگر چه صیغه ای است؟! مگر پول دیجیتالی هم داریم؟

خب، بله پول دیجیتال برای عصر دیجیتال زیاد هم عجیب و غریب نیست. مگر زمانی که اینترنت برای اولین بار به دنیا معرفی شد، کسی باورش می شد که از این سر دنیا می توان با کامپیوتر سایتی در آن سر دنیا را دید؟ خیر، قطعاً نسبت به ارز دیجیتال هم که تازه داخل ایران جا افتاده موضوع همین گونه خواهد بود.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟
ارز دیجیتال

اجازه دهید در این مورد با شما راحت باشیم، ارز دیجیتال یا رمز ارز همان پول دیجیتالی است. تصور کنید چطور واحد پولی دلار، یورو و تومان داریم و همه ما آن را به عنوان یک نوع پول پذیرفته ایم. خب، ارز دیجیتال و بیت کوین هم پول های دنیای دیجیتال است. اما دقت کنید که این پول ها فقط دیجیتالی هستند و خبری اسکناس یا سکه حقیقی نیست.

تاریخچه ارزهای دیجیتال

مفهوم پول دیجیتالی یا همان پول الکترونیکی از سال 1990 معرفی شد. سال های سال ارزهای دیجیتالی یکی پس از دیگری معرفی می شدند و بدون هیچ توجهی محکوم به نابودی بودند. همه این آمدن و رفتن ها ادامه داشت تا روزی که بیت کوین در سال 2009 چشم به جهان گشود.

اطلاعات دقیق در مورد تاریخچه بیت کوین یک راز است اما خلق و وایت پیپیر (white paper) آن توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاماتو انجام شد که تا امروز هویت اصلی او نامشخص است و فقط بعضی افراد مدعی هستند که او همان ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) یا کریگ استیون رایت (Craig Stever Wright) است، اما الله اعلم که سازنده این بیت کوین رمزآلود کیست.

هدف از معرفی بیت کوین، خلق یک سیستم پولی غیر متمرکز بود که هیچ واسطه، بانک یا دولتی نتواند بر آن حکومت کند. در حقیقت این واحد پولی الکترونیکی توسط تکنولوژی به نام بلاکچین مدیریت و کنترل می شود که دست هیچ فرد خاصی نیست.

اگر هنوز نمی دانید بلاکچین چیست، حتماً مقاله سایت ای کلابز در مورد بلاکچین را با دقت بخوانید.

بلاکچین چیست؟ ساده ترین راهنمای قدم به قدم

البته بیت کوین تنها ارز دیجیتال دنیا نیست و بعد از معروف شدن بیت کوین، ارزهای دیجیتالی دیگری مثل اتریوم و ریپل و بیت کش نیز وارد صحنه شدند.

انواع ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتالی
کریپتوکارنسی

اولین ارز دیجیتال با پایه تکنولوژی بلاکچین که تا این لحظه پرطرفدارترین و مشهورترین ارز دیجیتالی نیز هست، بیت کوین (Bitcoin) است. البته امروزه هزاران مدل گوناگون از ارزهای دیجیتالی وجود دارد که هر کدام عملکرد و ویژگی های متفاوتی دارند. البته بعضی از ارزهای دیجیتالی از خود بیت کوین انشعاب  (فورک) گرفته اند. مثلاً بیت کوین کش از ارز دیجیتالی معروف بیت کوین به وجود آمده است. البته بعضی از ارزها نیز از صفر ساخته شده و هیچ ارتباطی با ارزهای دیگر ندارند.

به طور کلی ارزهای دیجیتال به سه نوع تقسیم می شود:

  1. ارزهای اصلی
  2. آلت کوین ها
  3. توکن ها

خب برویم که با انواع ارزهای دیجیتالی آشنا شویم.

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین
بیت کوین

همانطور که گفتیم بیت کوین در حدود سال 2008 و 2009 مطرح شد و فردی به نام ساتوشی ناکاماتو به صورت آنلاین اطلاعات مربوط به این ارز دیجیتال را منتشر کرد که بعدها مشخص شد نام اصلی این فرد، ساتوشی ناکاماتو نیست و این فقط یک نام جعلی است! حتی امروز هم کسی از هویت این فرد اطلاعی ندارد اما این ارز دیجیتالی مشهورترین ارز الکترونیکی در دنیاست.

بعد از معرفی بیت کوین، سال های سال افراد برای خرید و فروش در فضای دارک وب (شبکه مخفی خلافکاران) از آن استفاده می کردند. همه چیز به همین روال سپری شد تا زمانی که در سال 2013-2014 ناگهان بیت کوین رشد عجیب و غریبی کرد و عده زیادی به خاطر داشتن بیت کوین میلیاردر شدند و بعد آن بیت کوین دوباره کند شد. مجدداً در سال 2017 بیت کوین شاهد رشد بود ولی این بار رشدی باور نکردنی تر از قبلی.

شاید باور نکنید ولی بیت کوینی که زمانی 1 دلار هم ارز نداشت، به صورت ناگهانی به قیمت 20 هزار دلار رسید. در نتیجه هر کسی که در آن زمان 50 عدد بیت کوین داشت یک میلیونر یک شبه بود.

آلت کوین (Altcoin)

دسته دوم ارزهای دیجیتالی آلت کوین ها هستند. از اسم عجیب و غریب آن که بگذریم، همین الان که این مقاله نوشته می شود بیش از هزاران مدل آلت کوین داریم! اما درگیر آمار نشوید، بسیاری از این آلت کوین ها همان بیت کوین هستند که کمی تغییرات در آن ها به وجود آمده است. اصلاً به همین خاطر است که به آن ها آلت کوین می گویند.

البته این موضوع در مورد همه آلت کوین ها صدق نمی کند و بعضی از این آلت کوین ها کاملاً با بیت کوین متفاوت بوده و اصلاً هدف از خلقت آن ها چیز دیگری است.

در حقیقت ارزهایی مثل اتریوم (Etherum) و نئو (Neo) آلت کوین هایی هستند که کاملاً با بیت کوین متفاوت هستند و بعضی از افراد آن ها را به عنوان ارزهای اصلی شناخته و هم جایگاه بیت کوین می شناسند.

توکن ها (Tokens)

سومین نوع از ارزهای دیجیتالی، توکن نام دارند. شاید این نوع سوم جالب ترین نوع ارزهای دیجیتالی باشد که در مقایسه با دو نوع قبلی کاملاً منحصر به فرد بوده و در حقیقت بلاکچینی برای خودشان ندارند.

این توکن ها برای اپلیکیشن های غیر متمرکز به نام dApps استفاده می شوند. این اپلیکیشن ها بر روی بلاکچین هایی مثل بلاکچین اتریوم و نئو ساخته شده اند.

برای درک بهتر توکن اجازه دهید تا مثالی برای شما بزنیم. به عنوان مثال بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که با هدف جایگزینی واحدهای پولی مثل دلار به وجود آمده است. توکن ها هم هر کدام هدفی داشته و مثلاً افرادی که بیت کوین دارند می توانند با این دارایی خود کالاها یا خدمات خاصی را خریداری کنند.

توکن ها هم فقط بر روی پلتفرم (dApps) در نظر گرفته شده قابل استفاده هستند. یک نمونه از توکن ها، ارزهای دیجیتالی است که هر صرافی برای خود معرفی کرده و افرادی که در خرید و فروش های خود از این ارزها استفاده کنند از تخفیف در تراکنش های خود برخوردار می شوند.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

قطعاً در مورد بازار بورس چیزهای شنیده اید و تا حدودی با آن آشنا هستید. ارزهای دیجیتالی هم برای خودشان بورس مخصوص به خود را دارند که می توان در آن فضا اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی کرده و درآمد دلاری داشت.

امروزه بسیاری از ایرانیان از این بازار به عنوان یک منبع درآمد استفاده کرده و داخل بعضی از صرافی های آنلاین مثل بایننس درآمد کسب می کنند. به این افراد تریدر (Trader) گفته می شود. اگر می خواهید داخل یکی از این صرافی های آنلاین ثبت نام کنید حتماً مقاله تصویری آموزش ثبت نام در صرافی بایننس را بخوانید.

آموزش کامل صرافی بایننس از ثبت نام تا ترید در بایننس

البته برای تبدیل شدن به تریدر نیاز به دانش زیادی خواهید داشت و نباید به این شغل به چشم یک کار برای یک شبه پولدار شدن نگاه کرد. می دانیم که این شبیه نصیحت مادر بزرگ ها بود ولی حقیقت موضوع همین است.

نتیجه گیری

ارزهای دیجیتال و بیت کوین باعث شده تا تمام مردم دنیا نظرشان در مورد پول تغییر کند. پول های دیجیتالی که وجود خارجی نداشته ولی با هدف تغییر در دنیا به وجود آمده و آرمانی فکر می کنند.

اگر می خواهید در جمع تریدرها باشید و سریع تر از دیگران از اخبار حوزه ارزهای دیجیتال مطلع شوید، حتماً با کلیک روی لینک زیر به کانال و گروه تلگرامی ارتش تریدرهای ای کلابز بپیوندید.

بعد از خواندن این مقاله دیگر می دانید ارزهای دیجیتال چیست و بیت کوین برای چه به دنیا آمده است. البته مهم تر از یاد گرفتن هویت این مسائل این است که بدانید این ارزهای دیجیتال چه کاربردی برای شما خواهد داشت.

شک نکنید که ارزهای دیجیتال قدرت بسیار زیادی داشته و می توانند برای همیشه دنیا را تغییر دهند. پول های الکترونیکی که با هدف حذف بانک و واسطه های دیگر پا به دنیا گذاشته اند و بعضی از افراد به شدت طرفدار آن بوده و عده ای دیگر سعی در نابود کردن آن دارند.

در قسمت نظرات برای ما بگویید که شما جزء کدام دسته هستید؟ عاشق پر و پاقرص ارزهای دیجیتال یا دشمن خونی ارزهای دیجیتال؟

منبع: thebalance

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار