الگوی دوجی سنگ قبر یا GraveStone Doji یکی از الگوهایی است که اگر به تازگی یادگیری تحلیل تکنیکال و الگوهای شمعی را شروع کرده باشید، زیاد به گوشتان خواهد خورد. به همین خاطر در این مقاله از سایت ای کلابز به ساده ترین زبان ممکن الگوی دوجی سنگ قبر و کارایی آن را با مثال بر روی چارت به شما آموزش خواهیم داد.

الگوی دوجی سنگ قبر الگویی است که تریدرهای روزانه و سویینگ کارها حتماً باید با آن آشنا باشند، شاید تحلیل با کندل استیک (الگوهای شمعی) به تنهایی کار درستی نباشد اما بعضی از الگوهای شمعی می تواند سیگنال دقیقی در اختیارتان قرار دهد.

یکی از این الگوها، دوجی سنگ قبر است که در ادامه کاملاً به آن آشنا خواهیم شد.

 

الگوی دوجی سنگ قبر چیست؟

دوجی سنگ قبر یک الگوی خرسی (نزولی است) در بین الگوهای شمعی است که بدنه بسیار کوتاه و سایه بسیار بلندی دارد. معمولاً در یک الگوی دوجی سنگ قبر قیمت باز شدن، قیمت پایینی و قیمت بسته شدن بسیار به هم نزدیک است که همین یکی از نشانه های اصلی برای شناسایی این الگوی نسبتاً پرتکرار است.

الگوی دوجی سنگ قبر بیشتر در بالای یک روند صعودی شکل گرفته و نشان دهنده برگشت قیمتی است. جالب اینجاست که هرچقدر سایه این الگو بلندتر باشد انتظار نزول بیشتری می توانیم داشته باشیم.

همچنین دوجی سنگ قبر جایی است که سطح مقاومتی شکل گرفته و می تواند برای تحلیل های آینده و بازگشت قیمتی به آن مورد استفاده قرار بگیرد.

 

الگوی دوجی سنگ قبر چه شکلی است؟

همانطور که در بالا هم گفته شد، الگوی دوجی سنگ قبر در نمودارهای شمعی سایه (Shadow) بلندی داشته و این در حالی است که بدنه (body) در قسمت پایینی کندل استیک قرار گرفته و نشان می دهد که قیمت های باز، بسته و پایین تقریباً همزمان باهم اتفاق افتاده اند.

نگاهی به تصویر زیر بیندازید. الگوی دوجی سنگ قبر بسیار شبیه یک حرف T انگلیسی برعکس است. یک الگوی دوجی سنگ قبر ایده آل و دقیق تقریباً نایاب است اما قیمت باز و بسته شدن اگر باهم برابر نباشند باید خیلی خیلی به هم نزدیک باشند.

شکل دوجی سنگ قبر

 

با وجود اینکه الگوی Gravestone Doji باید در نزدیکی بالاترین نقطه یک روند صعودی قرارگ رفته باشد اما گاهی اوقات می توانید این الگوی شمعی را در پایین یک الگوی نزولی هم پیدا کنید. البته این مورد کمی کمیاب است. در این صورت شما نباید این الگو را نشان دهنده صعودی شدن روند درنظر بگیرید.

به جای چنین برداشتی، باید تحلیل شما این باشد که همین روند نزولی جای بیشتری برای ریزش داشته و همچنان ادامه دار خواهد بود.

 

چگونه دوجی سنگ قبر را تفسیر کنیم؟

زمانی که این الگوی شمعی به تنهایی مورد تحلیل قرار بگیرد، دوجی سنگ قبر می تواند نشان دهنده عدم پذیرش قیمت باشد. اما اگر این الگو در نزدیکی یک محدوده مقاومتی شکل بگیرد، می تواند یک سیگنال قوی برای فروش سهم یا ارز باشد.

حالا اگر دوجی سنگ قبر در بالای یک روند صعودی شکل بگیرد، تریدرها علاقمند می شوند تا در این قسمت پوزیشن شورت باز کنند. از طرف دیگر تریدرهایی که پوزیشن لانگ داشتند، سریع پوزیشن خود را می بندند. البته پیشنهاد می کنیم که برای تصمیم گیری فقط به کندل استیک ها و الگوهای شمعی بسنده نکنید و از چندین اندیکاتور تکنیکال دیگر نیز کمک بگیرید.

بهتر است در کنار الگوهای شمعی از موینگ اوریج ها (Moving Average) ، استوکاستیک (Stochastic) یا RSI (Relative Strength Index که همان آر اس آی است کمک بگیرید. بدون شک با کمک ابزارهای بیشتر تحلیل دقیق تری از وضعیت ارز دیجیتال یا سهام مورد نظر خواهید داشت.

راستی فراموش نکنید به عنوان یک تریدر گوشه چشمی به حجم (Volume) هم داشته باشید. اگر حجم بالا باشد می تواند نشانه ای برای صحت الگوی دوجی سنگ قبر باشد.

 

دوجی سنگ قبر در روند صعودی

اگر در نمودار شاهد شکل گیری دوجی سنگ قبر در یک حرکت صعودی (بولیش) بودید باید آمادگی برگشت قیمتی را داشته باشید. در حقیقت احتمال دیدن چنین الگویی در بالای روند صعودی بسیار زیاد است. با این حال شاید لازم نباشد بلافاصله بعد از دیدن این الگو ریزش اتفاق بیفتد و شما نیز پوزیشن باز کنید.

گاهی اوقات شکست مقاومتی صورت گرفته و ممکن است مقاومت جدیدی شکل بگیرد. به جای عجله در باز کردن پوزیشن بهتر است زمانی آماده ورود به بازار باشید که اولین کندل استیک زیر کف دوجی سنگ قبر شکل گرفت.

استاپ لاس نیز باید در بالاترین نقطه الگوی دوجی شکل گرفته، قرار بگیرد. در حالی که تارگت سود خود را باید 2 برابر اندازه دوجی سنگ قبر در نظر بگیرید. همچنین می توانید از تکنیک تریلینگ استاپ برای سودگیری بیشتر استفاده کنید.

اما فراموش نکنید در کنار دیگر ابزارهای تحلیلی مثل کندل استیک ها حتماً نگاهی به RSI  یا Stochastic هم داشته باشید- اگر قیمت در منطقه اشباع خرید ( به ترتیب بالای 70% یا 80% درصد قرار گرفته بود، بدون شک صحت سیگنال دوجی سنگ قبر قابل قبول تر خواهد بود.

اگر Volume هم بالا بود بازهم می تواند تأییدی بر درست بودن دوجی سنگ قبر داشته باشد.

برای درک بهتر الگوی دوجی سنگ قبر بهتر است نگاهی به مثال زیر بیندازید:

دوجی Gravestone

در این مثال، Doji Gravestone دقیقاً بعد از یک روند صعودی آمده و قیمت عقب نشینی کرده است. دقیقاً در زمان تشکیل این دوجی، خطوط استوکاستیک نیز یکدیگر را قطع کرده و اندیکاتور در حال خروج از محدوده اشباع خرید قرار گرفته است.

 

دوجی سنگ قبر در روند نزولی

گاهی اوقات ممکن است دوجی سنگ قبر در بازار نزولی ظاهر شود اما چنین چیزی به ندرت اتفاق می افتد. در چنین وضعیتی شما نباید آن را به عنوان نشانه ای برای برگشت بازار و صعودی شدن آن در نظر بگیرید.

در بیشتر اوقات الگوی دوجی گریواستون در روند نزولی نشان دهنده ادامه جریان نزولی است. در چنین وضعیتی باز کردن پوزیشن شورت کار منطقی است.

در نتیجه اگر گاوها در بازاری منتظر برگشت روند بودند در صورت مشاهده این الگو که نشان دهنده میانه روند نزولی است، بهتر است از باز کردن پوزیشن لانگ خودداری کنند.

برای دوجی Gravestone در روند نزولی نیز بهتر است مثالی برایتان بزنیم.

 

در تصویر بالادوجی سنگ قبر نزولی جفت GBP/USD یک روند نزولی شدید شکل داده و بازار در سطح اشباع فروش قرار گرفته است. در چنین شرایطی دوجی سنگ قبر تشکیل شده و بعد زا آن گاوها سعی کردند بازار را برگردانند اما خرس ها قوی تر ظاهر شده و قیمت با کاهش بیشتری روبرو شده است. چنین وضعیتی برای بازار ارزهای دیجیتال نیز می تواند اتفاق بیفتد.

 

محدودیت های دوجی سنگ قبر

با وجود اینکه این الگوی شمعی می تواند نشان دهنده تغییر قیمت خرسی باشد اما نباید به تنهایی با کمک این الگو تحلیل کرد:

  • قطعی بودن الگوی دوجی سنگ قبر اتفاقی کمیاب است زیرا به ندرت پیش می آید که قیمت بازشدن، حداکثری و بسته شدن یکسان باشد.
  • معمولاً تریدرهای موفق تا روز بعدی صبر می کنند تا بعد از GraveStone تأییدیه ای دریافت کنند.
  • اعتبار دوجی سنگ قبر همراه با افزایش حجم بیشتر از این الگو بدون افزایش حجم است.

 

منبع: Bybit

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار