خط روند ساده ترین و مهم ترین ابزاری است که برای تحلیل تکنیکال از آن استفاده می شود. خطی که برخلاف اسم پیچیده اش، بسیار ساده بوده و می تواند کمک بسیار زیادی به تحلیلگران برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال در آینده کند.

تحلیل گر تکنیکال برای رسم خط روند کافی است نگاهی به نمودار بیاندازد و خطی را با توجه به نکاتی که در ادامه به شما آموزش می دهیم رسم کند تا جهت قیمتی ارز دیجیتال در بازه زمانی مورد نظر او مشخص شود. با رسم همین خط های ساده تحلیلگر می تواند روند صعودی یا نزولی بودن ارز دیجیتال را تعیین کرده و قیمت آن در آینده را تخمین بزند.

 

معنی خط روند (Trendline)

اگر بخواهیم در یک کلمه و به ساده ترین شکل ممکن خط روند را برایتان توضیح دهیم. خط روند، خط صافی است که روی نمودار رسم شده و جهت کلی حرکت در آینده را مشخص خواهد کرد. یادگیری مفهوم خط روند در تحلیل تکنیکال شاید شروع خوبی باشد ولی به خاطر داشته باشید که همه چیز نیست.

خط روند

برای کشیدن خط روند روی نمودار کافی است از یک خط کش یا ابزار خط کش داخل نرم افزار استفاده کنید. سپس سقف ها یا کف ها را به وسیله یک خط صاف به هم وصل کنید. خط روند تصویری از حمایت ها و مقاومت ها در بازه های زمانی نمودار هستند که جهت تغییر قیمت را برای ما نمایان می کنند.

در نتیجه متوجه شدیم که خط ترند یا خط روند به خطی رسم شده روی نمودار شمعی یا … گفته می شود که تعدادی از قیمت های در امتداد هم را به هم متصل کرده و اطلاعات خوبی در اختیار تحلیلگر قرار می دهد. در نتیجه خط روند به ما می گوید که در آینده نمودار در چه جهتی حرکت می کند و چگونه می توانیم سرمایه گذاری با ارزش تری داشته باشیم.

 

خط روند چه چیزی به ما می گوید؟

خط روند یکی از مهم ترین ابزارها برای تحلیل تکنیکال در دنیا است که تقریباً همه طرفدار آن هستند. در این شیوه تحلیلگران به جای نگاه کردن به عملکرد ارز دیجیتال یا اخبار فاندامنتال به خط روند قیمت نگاهی می اندازند. خط روند در تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) به شما کمک می کند تا جهت کنونی قیمت در بازار را متوجه شوید. معمولاً تحلیلگران خط روند را یک دوست به حساب می آورند که رسم آن اولین قدم برای انجام یک معامله خوب خواهد بود.

برای رسم یک خط روند یا همان ترندلاین، تحلیلگر باید حداقل دو نقطه بر روی نمودار قیمتی داشته باشد که آن ها را به هم متصل کرده و یک خط به دست بیاید. البته بازه های زمانی مختلفی وجود داشته و بهتر است قبل از رسم خط روند بازه زمانی مورد نظر خود را اجرا کنید. بعضی از تحلیلگرها نیز بازه های زمانی مختلف را در کنار هم قرار می دهند تا تفسیر بهتر و دقیق تری از وضعیت بازار داشته باشند.

یکی از نکات بسیار مهمی که باعث جهانی شدن این ابزار ساده شده محدود نبودن آن به بازه زمانی خاصی است و هر موقع و هرجایی که بخواهید می توانید از آن استفاده کنید.

 

مثال خط روند

فرض کنید که مشغول تحلیل ارز دیجیتالی با نام A هستید. ابتدا نمودار این ارز دیجیتال را در بازه زمانی مورد نظر خود بارگذاری می کنید. سپس داخل نمودار مشاهده می کنید که در روز اول این ارز دیجیتالی با قیمت 35$ دلار معامله شده و در روز بعد به قیمت 40$ دلار رسیده و روز سوم تا 45$ دلاری شدن هم پیش رفته است. خب در چنین وضعیتی شما 3 نقطه تعیین کننده برای رسم خط روند خود در اختیار دارید که اگر همه این نقطه ها را به هم متصل کنید، یک خط صعودی را تشکیل خواهند داد.

در نتیجه تحلیل گر بعد از رسم این خط روند صعودی می تواند به این نتیجه برسد که روند بازار صعودی است و بهتر است برای جا نماندن از سود بیشتر، اقدام به خرید این ارز دیجیتالی کند.

حالا بیایید برعکس این مثال را درنظر بگیریم. شخصی قصد دارد تا ارز دیجیتالی B را تحلیل کند. ابتدا نمودار ارز دیجیتالی B در بازه زمانی مورد نظر خود را بارگذاری کرده و سپس نگاهی به قیمت آن در زمان های مختلف می اندازد. به عنوان مثال ارز دیجیتال B در روز اول 35$ دلاری بوده و بعد از گذشت یک روز به قیمت 25$ رسیده است.

اکنون تحلیلگر دو نقطه در اختیار دارد که می تواند با آن یک خط روند نزولی با توجه به کاهش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر رسم کند. در چنین شرایطی او متوجه می شود که روند قیمتی نزولی است در نتیجه بهتر است از خرید صرفه نظر کند زیرا با این روند قیمتی ممکن است قیمت ارز دیجیتالی B در آینده کمتر از این نیز بشود.

 

چگونه خط روند را بخوانیم؟

خواندن خط روند از کشیدن آن هم ساده تر است. کافی است نگاهی به خط بیاندازید و شیب خط را در نظر بگیرید تا متوجه روند قیمت شوید. مثلاً اگر شیب خط مثبت بود و خط به سمت بالا رفته بود یعنی افزایش قیمت داشته ایم. برعکس اگر شیب خط منفی بود و خط به سمت پایین رفته بود یعنی شاهد کاهش قیمت بوده ایم.

البته دقت داشته باشید که همیشه خط روند نشان دهنده آینده قیمت نبوده و همیشه پیشگوی خوبی نیستند. در بعضی از مواقع خط روند شکسته شده و ممکن است همه چیز طبق تحلیل شما پیش نرود.

 

انواع مختلف خط روند

به طور کلی سه نوع خط روند در تحلیل تکنیکال وجود دارد که با وصل کردن نقاط مختلف قیمت ممکن است یکی از آن ها به دست بیاید.

خط روند صعودی (Uptrend): این خط روند نشان دهنده افزایش قیمت است و زمانی می توانید آن را رسم کنید که چندین نقطه در جهت شیب مثبت بازار داشته باشید. در چنین بازاری بهترین کار خرید و صبر برای افزایش قیمت است.

خط روند صعودی

دقت کنید که در خط روند صعودی نقطه ها در زیر نمودار رسم شده و خط روند نقش یک حمایت را بازی می کند. در نتیجه در صورت شکسته شدن خط روند صعودی، احتمالاً تمایل خرید در بازار کم شده و می تواند نشان دهنده کاهش قیمت در آینده باشد.

 

خط روند نزولی (Downtrend): این خط روند نشان دهنده کاهش قیمت است و زمانی می توانید آن را رسم کنید که چندین نقطه در جهت شیب منفی بازار داشته باشید. در چنین بازاری بهترین کار فروش و صبر برای بازگشت قیمت است.

خط روند نزولی

دقت کنید که در خط روند نزولی نقطه ها در بالای نمودار رسم شده و خط روند نقش مقاومت را بازی می کند. در نتیجه در صورت شکسته شدن خط نزولی، احتمالاً تمایل خرید در بازار افزایش پیدا کرده و می تواند نشان دهنده افزایش قیمت در آینده باشد.

 

خط روند خنثی یا جانبی (Sideway trend): خط روند خنثی نشان دهنده حرکت افقی قیمت در نمودار است که بیانگر برابر بودن میزان عرضه و تقاضا در بازار است. معمولاً این خط روند صاف و بدون شیب قبل از شروع یک روند صعودی یا نزولی در بازار شکل می گیرد.

معمولاً چنین خط روندی در سطوح حمایت و مقاومتی قوی شکل گرفته و طولانی شدن چنین روندی اصلاً عجیب و غیرطبیعی نیست. در روند خنثی معمولاً حجم ارز دیجیتال صاف و دست نخورده باقی می مانند زیرا در چنین شرایطی بین گاوها و خرس ها تعادل برقرار شده است.

در زمان مشاهده چنین خط روندهای بی طرفی بهتر است به دیگر اندیکاتور و الگوهای چارت نگاهی بیاندازید، زیرا چنین شرایطی ممکن است نشان دهنده یک بریک اوت (رشد یکباره قیمت) باشد.

 

منبع: investopedia

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار