شما هم نمی دانید بیت کوین چیست؟ بیت کوین که به انگلیسی به آن Bitcoin گفته شده و با علامت تجاری (₿) نمایش داده می‌شود یک نوع پول الکترونیکی است که در حقیقت وجود خارجی ندارد!

 احتمالا علت اصلی جستجوی شما برای فهمیدن و شناختن بیت کوین پول‌های هنگفتی است که اطرافیان‌ شما به خاطر داشتن بیت کوین به دست آورده‌اند و شما هم بدتان نمی‌آید وارد دنیای اسرار آمیز و تخیلی بیت کوین شوید.

اگر بخواهیم در یک جمله بسیار ساده بیت کوین را برایتان تعریف کنیم:

«بیت کوین یک واحد پولی جهانی است. واحد پول چیست؟ به عنوان مثال تومان که ما در ایران از آن برای شمردن پولهایمان از آن استفاده می‌کنیم یک واحد پول است.

حالا اگر کمی بزرگتر فکر کنیم، بیت کوین یک واحد پولی است که کل مردم دنیا آن را قبول داشته و از آن برای خرید و فروش استفاده می کنند. ولی نکته بسیار عجیب این است که این پول اصلاً وجود خارجی نداشته و کسی قادر به دیدن آن نخواهد بود!

بیت کوین چیست؟
بیت کوین چیست؟

خب قطعاً حسابی از این موضوع تعجب کرده‌اید. چطور می‌شود با پولی که اصلاً وجود ندارد خرید و فروش کرد یا اصلاً از کجا بدانیم چند بیت کوین داریم؟!

تازه به جای هیجان انگیز ماجرا رسیدیم. به همین خاطر است که به بیتکوین پول دیجیتالی یا الکترونیکی گفته می‌شود. چون این پول وجود ندارد و فقط از طریق اینترنت برای دیگران ارسال می‌شود.

بیت کوین چیست و از کجا میاد؟

در حقیقت بیت کوین با حل شدن معادلات ریاضی پیچیده که بهش ماینینگ (Mining) میگن به دست میاد. هر بیت کوینی که با این روش به دست میاد یک آدرس عمومی و یک کلید خصوصی برای خودش دارد که شامل تعداد زیادی اعداد و حروف میشه و اون رو از بیت کوین‌های دیگه که ماین شدن متمایز می‌کند.

این اعداد و حروفی که گفتیم به بیت کوین ارزش می‌دهند و برای انتقال ارزش بیت کوین (هنگام خرید و فروش) به کار می‌روند.

ویژگی‌های اختصاص یافته به هر بیت کوین تقریباً شبیه اثر انگشت خود شماست که خیلی جاها از اون برای شناسایی شما استفاده می‌کنند. ویژگی‌های هر بیت کوین هم به نحوه قرار‌گیری آن در مجموعه بزرگی به اسم بلاکچین بستگی دارد.

یعنی وقتی شما تصمیم می‌گیرید یه بیت کوین برای خودتون بخرید، یکی از نقطه‌های موجود قرار گرفته توی بلاکچین رو خریداری می‌کنید و این خرید شما برای همیشه داخل بلاکچین ثبت می‌شود و همه می‌توانند اون رو ببینند.

ارزش بیت کوین از کجا میاد؟

کافیه چند لحظه به طلا فکر کنید. به نظر شما چرا مثلاً تو این لحظه طلا یه همچین قیمتی دارد؟

آیا از زمان خلقت طلا، خداوند یک قیمتی روی طلا گذاشت و همینطور قیمت بالا و پایین رفت؟ خب همه ما می‌دانیم که یک همچین چیزی حقیقت نداشته و ما به خاطر کمیاب بودن طلا، آن را با ارزش می‌دانیم و در اصل خود ما قیمت را تعیین کردیم.

قیمت bitcoin
قیمت بیت کوین

بیت کوین هم همینطور قیمت و ارزش گذاری شده است. یعنی عده زیادی از آدم‌ها آن را به عنوان یک پول دیجیتالی با ارزش در نظر گرفته‌اند و روز به روز قیمت آن افزایش پیدا کرده است. شاید باورتون نشه ولی بیت کوین که الان بیش از 100 میلیون تومان ارزش دارد، زمانی رایگان به بقیه داده می‌شد و بعدها قیمت آن روز به روز زیاد و زیادتر شد.

یادتان باشد که بیت کوین هم مثل طلا مقادیر محدودی داره و به همین خاطر هم ارزش آن در حال افزایش است. شاید با خودتان بگویید خب طلا که بود، پس چرا باید بخواهیم از بیت کوین استفاده کنیم؟! کافی است کمی به این موضوع فکر کنید.

بیت کوین با سرعت بسیار بالایی تراکنش انجام میده و می‌توانید اون رو بدون هیچ جابه جایی برای یه شخص دیگه در اون طرف دنیا ارسال کنید. اما حالا تصور کنید که بخواهید طلا رو برای شخص دیگری ارسال کنید، طلا با سختی و در سریع‌ترین حالت ممکن بعد از چند روز به کشورهای دیگه ارسال شده و تازه این موضوع در صورتی هست که در بین راه طلا رو از شما ندزدن!

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یا به انگلیسی Blockchain از شبکه‌ای از کامپیوترها در کل دنیا تشکیل شده است. همین پخش بودن کامپیوترها باعث می‌شود تا هیچ کسی حتی دولت هم نتواند روی بلاک‌چین کنترلی داشته باشد. تمامی نقل و انتقال‌های بیت کوین و خرید و فروش‌هایی که انجام می‌شود از طریق همین بلاکچین صورت گرفته و نیاز به هیچ واسطه‌ای نخواهید داشت.

بلاکچین چیست
بلاکچین

مثلاً تصور کنید که الان بخواهید برید فروشگاه و ماست بخرید و با کارت بانکی پرداخت کنید. برای اینکار نیاز به واسطه دارید. یعنی پول رو باید قبلش داخل بانک بریزید تا بتونید با آن خریدتون رو انجام بدید.

خب بیت کوین دیگه نیازی به این همه تشریفات نداره، کافیه بیت کوین رو قبلاً خریده باشید و توی کیف پولتون (توضیح میدیم در موردش) داشته باشید.

خیلی راحت با یک دکمه هزینه چیزی که خریدید بدون هیچ واسطه‌ای دست فروشنده میرسه و میتونید ماست خودتونو بخرید! حتماً روش فکر کنید، حتی کارمزد خرید کردن با بیت کوین از کارمزدهای بانک‌ها هم کمتره!

از کجا بیت کوین بخریم؟

خب حالا رسیدیم به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قسمت، مقاله بیت کوین چیست؟

برای اینکه بتونید بیت‌‌کوین مورد نیاز خودتان رو بخرید، باید از صرافی‌های آنلاین استفاده کنید. کافیه کلمه «صرافی آنلاین» رو داخل گوگل تایپ کنید و اینتر بزنید تا لیستی از صرافی‌های موجود براتون به نمایش دربیاد. البته دقت کنید همه صرافی‌ها امن نیستند و باید حتماً قبل خرید یا فروش اعتبار اون شرکت رو از همه نظر بررسی کنید.

بعد از خرید بیت کوین می‌تونید راحت ببینید که الان بیت کوین‌های شما در کدام قسمت شبکه قرار گرفتن و چقدر دیگه ممکنه به کیف پولتون برسند. اما یادتون باشه که فردی که ازش خرید می‌کنید ممکنه ناشناس باشه یا اصلاً وجود خارجی نداشته باشه! پیگیری اینکه چه کسی داره بیت کوین رو میخره یا میفروشه تقریباً کار غیر ممکنی هست.

به همین خاطر که بعضی از آدمهای ناجور از بیت کوین برای خرید و فروش مواد یا کارهای غیر قانونی استفاده می کنند تا هویت‌شان برای همیشه ناشناس باقی بمونه و کسی نتونه هویت واقعی این افراد را شناسایی کند.

البته داخل ایران برای خرید بیت کوین نیاز به احراز هویت دارید که این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری و فیشینگ حساب بانکی دیگران استفاده می‌شود تا برای کسی مشکلی پیش نیاد.

کیف پول بیت کوین چیست؟

اول از همه باید بدانید که کیف پول برای ارزهای دیجیتال یا بیت کوین دو مدل دارد:

  1. کیف پول سخت افزاری که وسیله‌ای شبیه یک فلش بوده و امنیت بالایی دارد، چون همیشه بیت کوین در دسترس خودتان است.
  2. کیف پول نرم افزاری که چیزی شبیه اپلیکیشن‌های گوشی است و می‌توانید همین الان بدون هیچ هزینه‌ای آن را بر روی گوشی خود نصب کرده و اولین کیف پول ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید.

کیف پول بیت کوین

کیف پول بیت کوین

برای اینکه اولین کیف پول رو روی گوشیتون داشته باشید، کافیه از داخل نرم افزار اپ استور

(app store) یا پلی استور  (play store)روی گوشی موبایل، کلمه coinomi که اسم یک کیف پول رو جستجو کنید و این اپلیکیشن رو روی گوشی خودتان دانلود کنید. بعد نوبت ثبت نام داخل نرم افزار میرسه که حتماً یادتون باشه 12 کلمه ای که به عنوان کلید به شما اختصاص داده می‌شود را بر روی برگه کاغذ یادداشت کنید.

و به هیچ وجه اون رو گم نکنید. چون اگر خدایی نکرده برای گوشی شما اتفاقی بیفته و داخل کیف پول نرم افزاری شما بیت کوین وجود داشته باشد، بدون اون 12 کلمه دیگر نمی‌توانید به کیف پول وصل شوید.

چگونه بیت کوین رایگان دریافت کنم؟

مگه بیت کوین مجانی هم وجود دارد؟! خوشبختانه هنوز بله. اگر قصد خرید بیت کوین ندارید و فقط می‌خواهید به صورت آزمایشی با بیت کوین کار کنید. بعضی از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های موبایل هستند که به طور رایگان بیت کوین در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای دریافت بیت کوین رایگان کافیه داخل این سایت‌ها که به آن ها faucet یا (شیر آب) هم گفته می‌ شود ثبت نام کنید و مثلاً هر 1 ساعت با زدن یک دکمه، بیت کوین مجانی دریافت کنید. اما به خاطر داشته باشید که اینکار بیشتر وقت تلف کردن بوده و ممکن است آخر سر سرتان هم کلاه رفته و بیت کوینی برای شما واریز نشود.

حتی بعضی از این سایت ها به اسم بیت کوین رایگان با استفاده از کارت گرافیک سیستم شما شروع به استخراج بیت کوین می‌کنند و پول خوبی از این کار درمیارن که ممکن است حتی متوجه این موضوع نشده و حسابی ضرر کنید.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین یکی از شیوه‌های به دست آوردن بیت کوین است که خیلی از افراد حتی داخل ایران از این کار برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. اگه یادتان باشه گفتیم که برای به دست آمدن بیت کوین یه سری مسئله‌ها و معادله‌های سخت ریاضی وجود دارد که باید حل بشود. خب، دستگاه‌هایی به اسم ماینر (Miner) وجود دارد که اینکار را برایتان انجام می‌دهد.

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین

ماینرها دستگاه‌های به اندازه یک جعبه کفش هستند که به ازای حل کردن معادلات ریاضی، بیت کوین جایزه می‌گیرند. حالا اینکه هر ماینری به ازای استخراج چقدر ماینر برنده بشه کاملاً بستگی به عدد تراهش دستگاه داره و این یعنی همون جمله معروف که :«هر چقدر پول بدهی، همانقدر هم آش خواهی خورد». ماینرها هرچقدر هش ریت بالاتری داشته باشند، هزینه بیشتری برای خریدن و صاحب شدن آن‌ها باید بپردازید.

اینکه یه ماینر چقدر بیت کوین به عنوان جایزه دریافت می‌کند به دو تا چیز بستگی دارد:

  1. میزان تلاش (بستگی به تراهش ماینر داره)
  2. شانس (ماینر سر بزنگا برسه و جواب معادله رو شانسی درست حدس بزنه)

البته بهتر است یک واقعیتی را همین الان به شما بگوییم. محاسبات یا معادلات ریاضی برای استخراج بیت کوین وجود ندارد. خیلی‌ها می‌گویند ماینرها سؤالات و مسئله‌های سخت ریاضی رو حل می‌کنند و بیت کوین دریافت می‌کنند ولی حقیقت ماجرا این نیست.

تمام کاری که یک ماینر می‌کند این است که سعی کند تا اولین ماینری باشد که عدد 64 تایی (یک هش) که با عدد 64 تایی هدف یکی باشد را پیدا کند. حالا فرض کنید ماینر اولین حدسی که برای این عدد 64 تایی میزنه درست از آب دربیاد و شما جایزه بیت کوین اون رو به عنوان پاداش زحمت دریافت کنید.

اما خودتان تصور کنید که تریلیون‌ها جواب ممکن است وجود داشته باشه، در حالی که فقط یکی از این جواب‌ها درسته و این معادله رو حل می‌کنه. خب حالا برای اینکه ماینر شما اولین ماینر حل کننده این مسئله باشه، نیاز به هش ریت بالایی دارد که چنین ماینرهایی قیمت‌های بسیار زیادی دارند.

چگونه بیت کوین استخراج شده رو بفروشیم؟

حالا انقدر سریع تصمیم به خرید ماینر نگیرید، چون موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از خرید در مورد آن‌ها تحقیق کنید. به طور کلی ماینرها برای اینکه شروع به کار کنند نیاز به برق و اینترنت خواهند داشت.

بعد برای شروع استخراج، ماینرها باید به یک استخر (Pool) مشخص وصل بشوند تا بتونند فرآیند برداشت بیت کوین را شروع کنند. (هزینه برق استخراج در داخل ایران زیاده و اگه بدون مجوز اقدام به اینکار کنید، جرم حساب میشه)

هر کدوم از این استخرها بعد از اینکه بیت کوین‌های استخراج شده به یه میزان مشخص رسید. این میزان را برای فرد صاحب ماینر به آدرس بیت کوین که قبلاً توضیح دادیم ارسال می‌کند و شما به راحتی می‌توانید اون رو برای فروشنده بفرستید و پول خودتان را به تومان دریافت کنید.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر

بهتر است کمی وسیع‌تر به بحث ارزهای دیجیتال و پول الکترونیکی نگاه کنیم.

شاید تا همین الان تصور می‌کردید که فقط یک نوع ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که آن هم بیت‌کوین است والسلام!

خب، بهتر است بدانید که ارزهای دیجیتال ممکن است به دو صورت کوین یا توکن وارد بازار شده و فقط به بیت کوین محدود نمی‌شوند.

ارزهای دیجیتال معروف دیگری مثل اتریوم با اسم اختصاری (ETH)، لایت کوین با اسم (LTC)، بیت کوین کش (BCH)، ریپل (XRP) و خیلی های دیگر وجود دارد که اگر بخواهیم آن‌ها را نام ببریم یک شبانه روز طول خواهد کشید.

تا سال 2018 تعداد کل ارزهای دیجیتال موجود در سراسر دنیا به 1600 عدد می‌رسید! در این دوره و زمانه دیگر هر کشور، شهر و تیم فوتبالی دوست دارد ارز دیجیتالی مخصوص خودش را داشته باشه و به همین خاطر تعداد ارزهای دیجیتال خیلی زیاد شده است.

نتیجه گیری

بیت کوین یه نوع پول دیجیتالی است که بیشتر مردم دنیا به خاطر محدودیت تعدادی که دارد، آن را به عنوان یک پول با ارزش در نظر گرفته‌اند و از آن برای خرید و فروش‌های خود استفاده می‌کنند. به وجود آورنده بیت کوین فردی به نام ساتاشی ناکاماتو است که تا امروز هویت او مشخص نشده و صاحب بیت کوین‌های زیادی است.

 

اگر می خواهید در جمع تریدرها باشید و سریع تر از دیگران از اخبار حوزه ارزهای دیجیتال مطلع شوید، حتماً با کلیک روی لینک زیر به کانال و گروه تلگرامی ارتش تریدرهای ای کلابز بپیوندید:

<div class=”amnz”>
<a href=”https://telegram.me/eclubs” target=”_blank” title=”” rel=”noopener noreferrer”> ورود به کانال تلگرام </a>
</div>

 

 

منبع:Coindesk

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار