متاورس چیست؟ این روزها متاورس یکی از بحث‌های داغ دنیا است، اما واقعاً متاورس چیست؟ و چرا همه در مورد آن صحبت می‌کنند.

آیا می‌توان گفت که متاورس آینده تمامی دنیا خواهد بود و این کلمه جدید همانند اینترنت همه دنیا را به سمت خود خواهد کشید؟ در این مقاله از‌ای کلابز به ساده‌ترین زبان ممکن معنای متاورس را برای شما توضیح خواهیم داد تا از این به بعد همانند یک حرفه‌ای در مورد متاورس صحبت کنید.

کلمه متاورس با معادل انگلیسی Metaverse برای اولین بار توسط نویسنده رمان علمی تخیلی به نام «Snow Crash» در سال 1992 استفاده و خلق شد. او اشخاص واقعی را تصور می‌کرد که در ساختمان‌های سه بعدی و محیط‌های واقعیت مجازی با یکدیگر ملاقات می‌کردند.

بدون شک از زمان انتشار این کتاب تا کنون تغییرات بسیار زیادی بر روی متاورس ایجاد شده اما به صورت خلاصه می‌توان گفت که متاورس دنیای مجازی آنلاینی است که ویدئو، تصاویر سه بعدی و همه مسائل مربوط به واقعیت مجازی و حتی وسایل ارتباطی را در خود گنجانده است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت، متاورس یک جایگزین مجازی برای دنیای واقعی است که در حال حاضر بر روی آن زندگی می‌کنیم.

اگر بخواهیم متاورس را به یک بازی تشبیه کنیم، بازی فورتنایت، ماین کرافت و روبلاکس مثال خوبی برای دنیای متاورس هستند.

متاورس چیست؟

متاورس ترکیبی از عناصر گوناگون تکنولوژی مثل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است، درست جایی که کاربران در یک دنیای دیجیتالی زندگی می‌کنند.

طرفداران متاورس دنیای مجازی پیش رو را محلی برای کار کردن، بازی کردن و در ارتباط بودن با دیگران بیان می‌کنند، جایی که می‌توانید کنسرت و کنفرانس برگزار کنید یا به مناطق مختلف دنیا سفر کنید.

به گفته آقای مت بال مدیرعامل و شریک شرکت صنایع اپیلیون:«در حال حاضر در آستانه ورود به اینترنت بعدی قرار گرفته ایم».

چه زمانی می‌توانیم از نزدیک ببینیم که متاورس چیست؟

حالا که متوجه شدیم متاورس چیست بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد زمان عرضه کامل آن داشته باشیم. مارک زاکربرگ شخصی که دنیای متاورس را همزمان با تغییر نام شرکت فیسبوک به متا معرفی کرد، تاریخ حدودی به وجود آمدن متاورس حقیقی را اعلام کرد. طبف گفته او احتمالاً طی 5 تا 10 سال آینده شاهد حضور جدی متاورس در دنیای واقعی کنونی خواهیم بود.

تعریف متاورس چیست

البته در حال حاضر از جنبه‌هایی از این دنیای مجازی رونمایی شده اما دنیای مجازی متاورس برای رونمایی کامل نیاز به هدست‌های واقعیت مجازی مجهز‌تر و اینترنت دائمی با نهایت سرعت دارد که هنوز خیلی‌ها ممکن است به چنین امکاناتی دسترسی نداشته باشند.

مثال‌هایی از دنیای متاورس چیست؟

در این قسمت به اتفاقاتی در دنیا اشاره خواهیم کرد که می‌تواند آغاز مسیری برای رسیدن به متاورس در آینده نه چندان دور باشد:

متا (META). تا همین لحظه شرکت متا (فیسبوک سابق) سرمایه گذاری بسیار سنگینی بر روی واقعیت مجازی کرده که این سرمایه گذاری‌ها شامل توسعه و ارتقا هدست واقعیت مجازی Oculus از سال 2014 تاکنون می‌شود. شرکت متا به دنبال دنیای مجازی است که در آن افراد دیجیتالی برای کار، سفر یا سرگرمی از هدست‌های VR (واقعیت مجازی) استفاده می‌کنند.

تغییر نام فیسبوک به متا

مارک زاکربرگ امید بسیار زیادی به متاورس دارد و آن را جایگزین اینترنت کنونی می‌داند. او معتقد است که پلتفرم بعدی محصور کننده‌تر بوده و با اینترنت درآمیخته است. به گفته زاکربرگ نمی‌توان گفت که متاورس فقط یک دنیای مجازی است، بلکه دنیایی است که باید آن را تجربه کنید و در آن غرق شوید.

مایکروسافت. شرکت غول تولید‌کننده نرم‌افزار نیز از غافله متاورس عقب نمانده و در حال توسعه اپلیکیشن‌های ترکیبی از واقعیت و فراواقعیت (XR) بر روی پلتفرم Microsoft Mesh (مایکروسافت مش) است. اوایل همین ماه مایکروسافت از برنامه‌ریزی زمانی خود برای عرضه ترکیبی از واقعیت و مجازی را به نمایش گذاشت که شامل هولوگرام‌ها و آواتارهای مجازی می‌شود.

همچنین این شرکت در حال کار کردن بر روی محیط‌های متصل سه بعدی مجازی برای ادارات و مغازه‌ها است که تا احتمالاً تا سال آینده رونمایی خواهد شد. ارتش آمریکا نیز در حال حاضر با کمپانی مایکروسافت بر روی تولید هدست‌های واقعیت مجازی Hololens 2 کار می‌کند تا بتواند ساده‌تر و با استفاده از دنیای مجازی سربازان خود را آموزش دهد.

اپیک گیمر (Epic Games). مدیرعامل بازی پرمخاطب فورتنایت نیز، آقای تیم سیوئینی گفت که:« دیگر راز نیست که شرکت بازی‌سازی اپیک بر روی ساخت متاورس سرمایه گذاری کرده است». این شرکت در حال حاضر کنسرت خواننده‌هایی همچون آریانا گرانده و تراویس اسکات، تریلر فیلم‌ها و موزیک‌های پرطرفدار را در دنیای مجازی کنونی خود پشتیبانی کرده است.

در حال حاضر شرکت اپیک گیمز در حال توسعه انسان‌های دیجیتالی واقع گرایانه است که می‌توانند برای دنیای مجازی آینده شخصی‌سازی و مورد استفاده قرار گیرند.

بازی روبلاکس (Roblox). یک پلتفرم شناخته شده که در سال 2004 به وجود آمد و شامل بازی‌های می‌شد که کاربران آنها را به وجود می‌آورند. مثل بازی‌های ایفای نقشی مثل Bloxburg و Brookhaven. این بازی‌ها برای مخاطبین بسیار جذاب بود زیرا کاربران می‌توانستند در آن برای خودشان خانه بسازند، کار کنند و سناریوهای مختلف موجود در بازی را پیش ببرند.

بازی روبلاکس متاورس

البته در گذشته این شرکت چندان هم شناخته شده نبود ولی در سالهای اخیر با عمومی شدن و فراگیری بیشتر این بازی حالا ارزش روبلاکس به بیش از 45 میلیارد دلار رسیده است! بعد از معرفی و عرضه اولیه این بازی، مدیرعامل و مؤسس روبلاکس در توئیتی از همه افرادی که در فراگیری این پلتفرم نقش داشته تشکر کردند و گفتند یک قدم به متاورس نزدیک‌تر شدیم.

. یکی دیگر از دنیاهای مجازی که بچه‌ها عاشق آن هستند، دنیای ماین کرافت یکی از محصولات شرکت مایکروسافت است. ماین کرافت دنیای مجازی لگوها است. جایی که بازیکنان می‌توانند کاراکترهای مورد علاقه خود و هرچیزی که دوست دارند را بسازند.

این بازی در ماه آگوست سال پیش به قدری پرطرفدار شد که کاربران فعال آن از 140 میلیون کاربرهم گذشت. البته این افزایش بازیکن به علت شیوع ویروس کرونا و هجوم کودکان به این دنیای مجازی ماین کرافت بود.

البته ناگفته نماند که شرکت‌های بسیار زیادی به دنیای واقعیت مجازی و متاورس ورود کردند. اما همگی به این میزان موفق نبودند. حتی یکی از شرکت‌هایی که از سال 2003 به نام second Life راه اندازی شده بود با وجود اینکه هنوز به زندگی خود ادامه می‌دهد اما هیچگاه به اندازه بازی روبلاکس و فورتنایت معروف نشد.

بعضی از شرکت‌ها نیز فقط به دنیای واقعیت مجازی خاصی ورود داشته‌اند. به عنوان مثال Sensorium Galaxy از جمله مثال‌هایی است که فقط وارد دنیای مجازی سیارات و منظومه‌های کهشکشانی شده و برای علاقمندان به این حوزه فعالیت می‌کند.

همچنین بعضی از شرکت‌ها مثل Prism فقط بر روی موضوع موسیقی، دیجی‌های مجازی و باندهای موسیقی در دنیای مجازی کار می‌کنند.

منبع: usatoday

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار