شماهم به دنبال علت ریزش لونا Luna هستید؟ در اتفاق بسیار نادری ارز دیجیتال لونا (Terra Luna) براساس آمار و ارقام اعلامی سایت کوین مارکت کپ حدود 90 درصد از ارزش خود را از دست داد و حتی از قیمت 100 دلار به قیمت 3 دلار رسید.

این در حالی است که صرافی بایننس نیز برداشت ارز Luna و استیبل کوین UST که با نام دلار ترا نیز شناخته می شود را متوقف کرده است. در این مطلب از سایت ای کلابز علت اصلی این ریزش را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

علت ریزش لونا Luna چه بود؟

علت ریزش لونا (Luna) دقیقاً مربوط به استیبل کوین معروف آن Terra USD است که با نام UST در صرافی ها شناخته می شود. این استیبل کوین الگوریتمی پگ (Peg) خود با دلار آمریکا را از دست داده و همین باعث ریزش عجیب و غریب هر دوی این ارزها شده است.

 

البته ظاهراً این بار دومی است که این اتفاق برای ارز Luna میافتد. اگر معنی پگ Peg یک استیبل کوین و ارتباط ریزش UST با ارز لونا را درک نکرده اید در ادامه کاملاً برایتان توضیح خواهیم داد.

 

سقوط ارز لونا (Luna) چه ارتباطی به استیبل کوین UST دارد؟

در اصل ارز لونا نقش پشتوانه مالی برای معادل سازی استیبل کوین UST با دلار را بازی می کند. یعنی فرآیند ارز لونا به این شکل است که اگر قیمت استیبل کوین UST از 1 دلار بالا برود، مقداری ارز دیجیتال لونا سوزانده شده و به جای آن UST بیشتری ضرب (Mint) خواهد شد.

علت ریزش لونا

این عمل افزایش عرضه UST باعث می شود تا ارزش این استیبل کوین پایین آمده و با 1 دلار برابر شود. حالا برعکس این موضوع نیز صادق است اگر قیمت UST پایین تر برود، عکس این عمل انجام شده و یعنی مقداری UST سوزانده می شود تا ارز Luna بیشتری ضرب شود. به همین ترتیب عرضه UST کاهش یافته و با کاهش آن قیمت آن افزایش یافته و به 1 دلار نزدیک خواهد شد.

به همین خاطر است که میگوییم استیبل کوین UST یک استیبل کوین الگوریتمی است.

اما در چند روز اخیر اتفاقاتی در بازار ارز دیجیتال رخ داد که باعث شد استیبل کوین UST از معادل 1 دلار آمریکا جدا شده و سقوط کند در نتیجه ربات های الگوریتمی این ارز برای بالا بردن قیمت UST شروع به سوزاندن UST و ضرب Luna کردند که همین باعث شد تا قیمت آن ریزش بی سابقه ای را تجربه کند.

 

علت اصلی سقوط ارز لونا و از دست دادن اتصال آن به قیمت دلار چه بود؟

متأسفانه علت اصلی از دست دادن پگ استیبل کوین UST و ریزش شدید آن به خاطر برداشت های سرمایه گذاران اصلی این مجموعه بوده است. مؤسس پروژه ی لونا اعلام کرده که به زودی برنامه ای برای ریکاوری این ارزها منتشر خواهد کرد و در حال حاضر سرمایه گذاران اعتماد خود به پروژه Terra را از دست داده اند.

یکی از محققان این حوزه به نام کتی تالاتی اعلام کرد که علت ریزش لونا در طول هفته اخیر به خاطر برداشت 500 میلیون دلاری از پروتکل Anchor ترا بوده است. طبق بررسی های او بعضی از سرمایه گذاران با برداشت های حجم های سنگین UST از Anchor باعث جدا شدن این استیبل کوین از قیمت دلار و ریشش عجیب و غریب آن شده اند.

 

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار