کلماتی مثل «توکن» و «کوین» را دائماً در اخبار و کانال های مربوط به ارز دیجیتال می شنویم ولی واقعاً نمی دانیم چه تفاوتی باهم دارند؟!

خیلی از افراد حتی نمی دانند که توکن با کوین تفاوت دارد و به اشتباه آن ها را به جای هم به کار می برند. این در حالی است که توکن و کوین هر کدام دسته بندی متفاوتی در دنیای ارزهای دیجیتالی دارند. در این مقاله از سایت ای کلابز با مفهوم این دو کلمه و تفاوت های آن ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت توکن (Token) و کوین (Coins)

تفاوت کوین و توکن
Token and coins

تنها نقطه مشترک توکن و کوین این است که هر دو واحدهایی از بلاکچین هستند.

اگر هنوز نمی دانید بلاکچین چیست و چه کاربردی دارد، حتماً مقاله بلاکچین چیست؟ ساده ترین راهنمای قدم به قدم را بخوانید تا یک بار برای همیشه معنای بلاکچین را متوجه شوید.

با این حال توکن بر روی بلاکچین موجود ساخته شده ولی کوین ها ارزهای دیجیتالی منحصر به فردی هستند که بر روی بلاکچین های مستقل و خاص خودشان ساخته شده اند.

خب بیایید نگاه دقیق تری به تفاوت این ارزهای دیجیتالی انداخته و عملکرد هر کدام از این دارایی های دیجیتالی را بررسی کنیم.

کوین ها (Coins)

کوین دیجیتال یک نوع از دارایی است که بلاکچین مخصوص به خودش را دارد. مثلاً بیت کوین (BTC)، اتر (ETC)، انتولوژی (ONT) و لایت کوین (LTC) مثال هایی از کوین ها هستند که در دنیای ارزهای دیجیتالی با آن ها روبرو هستیم.

مردم از کوین هایی مثل بیت کوین برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات، معامله ارز دیجیتال (ترید) یا ذخیره آن ها به عنوان سرمایه گذاری استفاده می کنند.

در حال حاضر کوین ها عمدتاً برای معاملات پولی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال کوین ها کاربردهای دیگری هم دارند. به عنوان مثال کوین اتر (Ether coin) به عنوان سوخت مورد نیاز برای معاملات بر روی شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می گیرد.

البته توکن ها می توانند بر روی شبکه اتریوم ساخته شوند اما حتی برای ارسال این توکن ها بازهم نیاز به کوین اتر خواهید داشت. در نتیجه اتر به عنوان واحد پولی مورد قبول برای تمامی معاملات بر روی شبکه اتریوم خواهد بود.

بیایید به سراغ کوین Dash برویم که عملکرد متفاوتی دارد. اگر کاربری مقدار مشخصی از کوین Dash را نگه داشته باشد قادر خواهد بود تا در تصمیم گیری های مهم در شبکه DASH شرکت کند. به عنوان مثال اگر یک پیشنهاد تحت عنوان ارتقای شبکه DASH مطرح شود فقط افرادی که مقدار مشخصی از این کوین را در داخل کیف پول خود داشته باشند قادر به رأی دادن خواهند بود. یعنی به بیان ساده تر با نگه داشتن این کوین شما سهامدار این شرکت شدید و حق نظر خواهید داشت.

اگرچه که کوین ها می توانند قابلیت های متعددی داشته باشند ولی به طور کلی به خاطر داشته باشید که کوین ها وسیله ای برای پرداخت خواهند بود. توکن ها عملکرد بسیار گسترده ترین خواهند داشت که در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

توکن ها (Token)

difference coins and tokens
what is tokens

توکن ها برخلاف کوین ها بر روی شبکه های بلاکچین موجود ایجاد خواهند شد. در حال حاضر شناخته شده ترین و پر استفاده ترین پلتفرم برای توکن ها، پلتفرم اتریوم است. پلتفرم های دیگر توکن شامل استلار (Stellar)، نئو (NEO)، اومنی (Omni) و ایاس (EOS) می شوند.

حالا به تمام توکن هایی که بر روی شبکه اتریوم به وجود بیایند، توکن های ERC-20 گفته می شود، در حالی که توکن های ساخته شده بر روی پلتفرم NEO به نام توکن های NEP-5 شناخته می شوند.

اگر بخواهیم چند مورد توکن را خدمت شما معرفی کنیم. توکن های معروف شامل موارد زیر می شوند:

  • توکن 0x (ZRX)
  • توکن Basic attention token  (BAT)
  • توکن Golem (GNT)

همه مثال های گفته شده توکن هایی هستند که بر روی بلاکچین اتریوم به وجود آمده اند.

حالا احتمالاً این سؤال برای شما پیش می آید که اصلاً توکن ها چه کاربردی دارند؟! خب، اکثر توکن های موجود برای اپلیکیشن های غیر متمرکز (DApps) کاربرد دارند. به محض به وجود آمدن توکن ها، می توان از آن ها برای فعال سازی ویژگی های به خصوصی بر روی این اپلیکیشن ها استفاده کرد.

 

اپلیکیشن های DApp

در نتیجه تا اینجا متوجه شدیم که توکن ها برای استفاده در داخل اپلیکیشن های DApp به وجود آمده اند و در نتیجه هدف آن ها بستگی به اپلیکیشن خواهد داشت. اجازه بدهید تا برای روشن شدن این قضیه برای شما مثالی بزنیم:

در اپلیکیشن های DApp بازی، توکن ها به بازیکنان اجازه می دهند تا بتوانند داخل این اپلیکیشن بازی کنند یا مثلا اپلیکیشن های DApp موسیقی به کاربران اجازه می دهند تا با پرداخت توکن بتوانند موزیک ویدئو تماشا کرده یا به صورت آنلاین آهنگ گوش کنند. اپلیکیشن های DApp و توکن ها هر دو بر روی بلاکچین مشترکی تعریف شده اند که در همان لحظه ممکن است میلیون ها اپلیکیشن دیگر فعال باشد. به محض خلق توکن جدید توسط توسعه دهندگان کاربرد و نحوه استفاده از آن توکن هم تعریف خواهد شد.

نکته بسیار مهم این است که ساختن یک توکن بسیار ساده تر از کوین است. مثلا تاحالا قالب های رایگان وردپرس را دیده اید؟ توکن ها هم قالب های رایگانی بر روی بلاکچین هایی مثل اتریوم یا NEO دارند که می توانید به راحتی توکن خودتان را تعریف کنید.

یعنی دیگر لازم نیست برای توکن ابتدا یک شبکه بلاکچین درست کنید و بعد مشغول به ساخت توکن شوید. همه چیز از همان اول آماده بوده و در منابع و وقت صرفه جویی خواهید کرد. تازه می توانید بدون زحمت از امنیت شبکه اتریوم هم برای توکن خود بهره مند شوید.

توکن و کوین را در کجا ذخیره کنیم؟

خوشبختانه توکن و کوین را می توانید در داخل کیف پول های دیجیتالی خود ذخیره کنید. احتمالاً می دانید که دو نوع کیف پول سرد و گرم داریم. کیف پول های داغ به اینترنت متصل بوده و از هر جایی قابل دسترسی است. اما کیف پول های سرد آفلاین بوده و مثل کیف پول های خودتان باید برای استفاده حتماً همراه شما باشد. نکته بسیار مهم برای ذخیره سازی کوین یا توکن بر روی این کیف پول ها این است که کیف پول سرد یا گرم شما باید از آن کوین یا توکن پشتیبانی کند.

نتیجه گیری

اگرچه که بسیاری از افراد به اشتباه کلمه توکن و کوین را به جای هم استفاده می کنند. اما این دو کلمه دارای ساختار و عملکرد کاملاً متفاوتی هستند. اما به طور کلی این دو مورد را به خاطر داشته باشید:

کوین ها- به عنوان یک شیوه پرداخت عمل کرده و بر روی بلاکچین مستقل ساخته شده اند.

اگر می خواهید در جمع تریدرها باشید و سریع تر از دیگران از اخبار حوزه ارزهای دیجیتال مطلع شوید، حتماً با کلیک روی لینک زیر به کانال و گروه تلگرامی ارتش تریدرهای ای کلابز بپیوندید.

توکن ها- بر روی بلاکچین های موجود دیگر ساخته شده و برای  استفاده از خدمات اپلیکیشن های DApp کاربرد خواهند داشت.

منبع: Medium

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار