پرایس اکشن شیوه‌ای برای ترید روزانه است که در آن تریدرها بیشتر بر اساس حرکت قیمت تصمیم می‌گیرند تا اینکه بخواهند به سراغ اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال بروند.

شیوه‌های مختلف و استراتژی‌های گوناگونی برای ترید ارز دیجیتال و فارکس وجود دارد که پرایس اکشن یکی از این شیوه هاست که این روزها به محبوبیت بسیار زیادی رسیده و بهتر است یکبار برای همیشه آن را یاد بگیریم.

به همین خاطر در این مقاله از‌ای کلابز پرایس اکشن را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما آموزش خواهیم داد.

 

پرایس اکشن چیست؟ Price action

بعضی از تریدرها براساس حرکات قیمتی یک دارایی یا ارز دیجیتال ترید می‌کنند. این پیش فرض همیشگی معاملات پرایس اکشن است. در این روش تریدر باید حرکت قیمت و معاملات را دنبال کرده و براساس آن تصمیم بگیرد چه معامله‌ای سودآور خواهد بود.

اکثریت تریدرهایی که از سبک پراس اکشن استفاده می‌کنند دیگر به سراغ اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مثل مووینگ اوریج‌ها یا باند بولینگر نمی‌روند. اما اگر تریدری بخواهد در کنار پرایس اکشن از اندیکاتورها هم استفاده کند نباید آن‌ها را بیش از حد جدی بگیرد.

پرایس اکشن

یک تریدر پرایس اکشن کار اعتقاد دارد که تنها منبع قابل اعتماد پیش روی او اطلاعات مربوط به قیمت و حرکات قیمتی نمودار است.

به عنوان مثال اگر ارز دیجیتال یا سهامی در نمودار به سمت بالا حرکت کرد نشان دهنده خرید سرمایه گذاران است. به همین خاطر تحلیلگران این سبک پرایس اکشن را براساس میزان اشتیاق خریداران؛ تاریخچه نمودار و اطلاعات مربوط به قیمت کنونی مثل پیشنهادات، حجم، سرعت و اندازه آن مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

نکته مهم: یکی از نکاتی که به درک بهتر معنی پرایس اکشن کمک می‌کند این است که سرمایه گذاران معمولاً نگران سودآور بودن یا بازگشت سرمایه یک بیزینس در مدتی طولانی‌تر از زمان یک روز هستند. اما تریدرهای پرایس اکشن کار نگران قیمت در همان لحظه ترید خود خواهند بود.

 

 

ابزارهای پرایس اکشن

مثل تریدرهای دیگر دنیا، تریدرهایی که با پرایس اکشن تحلیل انجام می‌دهند نیز برای خودشان ابزار به خصوصی دارند که این ابزارها شامل لیست زیر می‌شود:

بریک اوت (رشد یکباره قیمت)
کندل استیک ها
ترندها

علاوه بر ابزارهایی که در بالا گفتیم، بعضی از تریدرهای پرایس اکشن از تئوری‌هایی مثل مقاومت و حمایت نیز برای تحلیل استفاده می‌کنند. در ادامه هریک از ابزارهای مورد استفاده توسط پرایس اکشن کارها را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

بریک اوت Breakout

زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال یا دارایی با گرایش خاصی حرکت کند، به تریدرها هشدار می‌دهد که در صورت شکست آن گرایش فرصتی برای ترید به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال فرض کنید یک ارز دیجیتال یا سهام در 20 روز گذشته با قیمت 11$ و 10$ معامله شده است.

سپس به یکباره قیمت به سمت بالاتر از 11$ حرکت می‌کند. همین یک نشانه برای تریدرهای پرایس اکشن کار است. زیرا این تغییر گرایش قیمتی ممکن است نشان دهنده پایان رنج زدن (درجا زدن قیمت در یک محدوده را رنج می‌گویند) قیمت بوده و احتمالاً قیمت این ارز دیجیتال به سمت 12$ و بیشتر حرکت خواهد کرد.

بریک اوت

بریک اوت‌ها در الگوهای مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد که شامل رنج، مثلث، سر و شانه و الگوی پرچم می‌شود. البته همیشه یک بریک اوت به معنی حرکت قیمت در جهت جدید قیمتی نبوده و گاهی اوقات این اتفاق نمی‌افتد.

در چنین مواردی به آن بریک اوت فیک «Fake Breakout» گفته شده و نشان دهنده فرصت ترید در سمت مخالف بریک اوت است.

نکته مهم: بریک اوت می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد. زمانی که بریک اوت را بعد از رنج زدن قیمت یا در زمان کوتاه در نظر می‌گیرید، بریک اوت‌های چنین ترندی می‌تواند سود قابل توجهی داشته باشد.

 

 

کندل استیک ها

کندل استیک‌ها یا نمودارهای شمعی تصویر گرافیکی از نمودار است که روند (ترند)، نقطه باز شدن، بسته شدن و حداکثر و کف قیمتی یک ارز دیجیتال یا دارایی را نشان می‌دهد. تریدرها از کندل استیک برای استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

 

به عنوان مثال در زمان استفاده از نمودارهای کندل استیک بعضی از تریدرها از استراتژی ترند انگالفینگ کندل استفاده می‌کنند.

 

خط روندها (ترند)

یک دارایی یا ارز دیجیتال می‌تواند براساس بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت مورد معامله قرار بگیرد. معامله گران از این نوسانات قیمت به عنوان روندهای «صعودی» یا روند قیمتی در حال افزایش یا روند «نزولی» که در آن قیمت در حال کاهش است یاد می‌کنند.

البته در اصطلاح‌های رایج بین تریدرها به روند صعودی «بولیش یا گاوی» هم گفته می‌شود. به روندهای نزولی نیز «بیریش یا خرسی» هم گفته می‌شود.

 

حمایت و مقاومت (Support and Resistance)

علاوه بر تمامی ابزارهایی که در بالا به آن اشاره کردیم، تریدرها در پرایش اکشن از نواحی حمایت و مقاومت نیز برای پیدا کردن نواحی مناسب ورود به معامله استفاده می‌کنند.

نقاط حمایت و مقاومت زمانی به وجود می‌آید که قیمت در نقطه یا ناحیه‌ای معکوس شده و تغییر روند داده است. چنین سطوحی در آینده می‌تواند کاربرد زیادی در تحلیل داشته باشد.

 

انواع استراتژی پرایس اکشن

پرایس اکشن استراتژی‌های گوناگونی دارد که می‌توانید از بین آن‌ها استراتژی مورد علاقه خود را برای ورود یا خروج از معاملات انتخاب کنید. بعضی از مشهورترین استراتژی‌های پرایس اکشن شامل موارد زیر می‌شود:

استراتژی پرایس اکشن Spring at support
استراتژی پرایس اکشن Inside bars after breakout
استراتژی پرایس اکشن The hammer
استراتژی پرایس اکشن The harami

تریدرها معمولاً استراتژی‌ها را براساس ویژگی‌های بصری و اندیکاتور استفاده شده بر روی چارت انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال استراتژی Spring at suppot به زمانی اشاره دارد که به یکباره قیمت بعد از نزدیک شدن به یک حمایت قیمتی به سمت بالا حرکت کرده و افزایش می‌یابد.

استراتژی Inside bars after breakout نیز به نواری در الگوی کندل استیک بین رنج نوارهای قبلی بعد از یک بریک اوت اشاره دارد.

تعریف price action

استراتژی The hammer نیز یک کندل استیک است که شبیه یک چکش است و زمانی به این شکل تشکیل می‌شود که باز شدن، بسته شدن و حداکثر قیمتی نزدیک به یکدیگر بوده و کف قیمتی بسیار بلند و شبیه دسته چکش است. تریدرها معمولاً به چکش به چشم معکوس‌کننده روند نگاه می‌کنند.

استراتژی Harami با یک روند صعودی یا نزولی همراه با ریزش یا رشد قیمت باز شدن و بسته شدن مشخص می‌شود. یک کندل کوچکتر در کنار آن قرار دارد که حرکت قیمت برخلاف جهت ترند بوده و گپ کوچکتری در قیمت باز شدن و بسته شدن شکل می‌گیرد. استراتژی Harami معمولاً نشان دهنده تغییر در روند است.

البته این توضیحات در مورد استراتژی‌های پرایس اکشن کافی نبوده و نیاز به تحقیق بیشتری در این مورد خواهید داشت. اگر مایلید در مقاله‌های آینده به بررسی دقیق‌تر و توضیح استراتژی‌های پرایس اکشن بپردازیم حتماً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

نکات قوت و ضعف پرایس اکشن

فواید

  • زمان کمتری برای بررسی و تحقیق نیاز خواهید داشت.
  • نقاط ورود و خروج مطلب‌تر نسبت به تحلیل با اندیکاتورها
  • قابل آزمایش بر روی شبیه سازها
  • امکان استفاده از استراتژی که می‌خواهید.

مضرات

  • نمی توانید ترید اتوماتیک داشته باشید
  •  اندیکاتورها معمولاً از قیمت عقب می‌مانند.
  • نسبت به سیستم‌های سرمایه گذاری و معامله سنتی باید تلاش و تمرکز بیشتری به خرج دهید
  • هر تریدری ممکن است علامت‌ها را به گونه متفاوتی خوانده و تعبیر کند.

 

منبع: Thebalance

 

 

  ورود به ای کلابز

          

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار