اگر تیتر مقاله لایت کوین چیست توجه شما را به خود جلب کرده، احتمالاً تازه با بیت کوین آشنا شده اید و بدتان نمی آید با لایت کوین هم آشنا شوید. البته ممکن است آشنایی اولیه با لایت کوین داشته باشید و قصدتان افزایش اطلاعات در زمینه ارز دیجیتال لایت کوین باشد که در هر دو صورت این مطلب را به درستی انتخاب کرده اید.

خب بهتر است اول شناخت اولیه ای نسبت به اینکه لایت کوین چیست پیدا کنیم و بعد سراغ مسائل مهم تر برویم. لایت کوین ارز دیجیتالی است که دقیقاً دو سال بعد از تولد بیت کوین در سال 2011 توسط مهندس سابق شرکت گوگل به نام چارلی لی به وجود آمد. هرچقدر خواندن این مقاله را جلو ببرید متوجه می شوید که شباهت های زیادی بین لایت کوین و بیت کوین وجود دارد.

لایت کوین چیست

در لحظه نوشتن این مطلب در سایت ای کلابز نیز لایت کوین از نظر سهم بازار در جایگاه 13ام جدول رتبه بندی ارزهای دیجیتال قرار گرفته و در سال های اولیه عرضه، لایت کوین رقیب اصلی بیت کوین به حساب می آمد. اما با گذشت زمان و ورود ارزهای دیجیتال قوی تر و جذاب تر کم کم لایت کوین جای خود را به اتریوم داد و از بیت کوین ابرقدرت فاصله گرفت.

در ابتدای کار لایت کوین را به عنوان نسخه لایت یا همان سبک بیت کوین می شناختند و در فروم های ارز دیجیتالی آن را با این اسم صدا می کردند. چون بیت کوین و لایت کوین شباهت بسیار زیادی از نظر خصوصیات اولیه دارند، فقط لایت کوین در بعضی موارد جزئی برای بهبود کیفیت تغییراتی را به وجود آورده است.

 

1. لایت کوین چیست؟

در ساده ترین تعریفی که توسط سایت رسمی لایت کوین هم منتشر شده، Litecoin ارز دیجیتال همتا به همتا غیرمتمرکزی است که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین خلق شده است. دقیقاً شبیه بیت کوین بوده و همانند بیت کوین ذات غیرمتمرکزی دارد. یعنی هیچ کشور، دولت، شخصی یا شرکتی صاحب آن نیست.

و البته همانند بیت کوین، لایت کوین منبع باز بوده و یعنی دارنده حق کپی رایت به همه اجازه داده تا از سورس لایت کوین برای تحقیق، تغییر و هر هدف دیگری استفاده کنند.

شاید در این لحظه این فکر به نظرتان برسد که اگر این دو ارز دیجیتالی انقدر شبیه به هم هستند، پس چرا توسعه دهنده زحمت ایجاد آن را به خود داده است! خب شاید بنیاد لایت کوین کاملاً شبیه بیت کوین بوده و خالق آن کاملاً از خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاماتو الهام گرفته باشد اما این ارز دیجیتالی دو تفاوت عمده با بیت کوین دارد:

  1. سرعت 
  2. کاربرد

که در ادامه این مطلب به طور کامل این دو تفاوت را برایتان توضیح خواهیم داد.

 

2. چرا لایت کوین با ارزش است؟

زمانی که بیت کوین پا به دنیای اقتصاد گذاشت قرار بود وسیله ای باشد همتا به همتا تا کاربران آن بتوانند در سرتاسر دنیا بدون هیچ واسطه ای برای یکدیگر پول ارسال کنند. با این حال با گذشت زمان به قدری بیت کوین مورد توجه همگانی قرار گرفت که دیگر پای خود را از کاربرد ساده انتقال پول فراتر گذاشت و حتی بیشتر از یک کمودیتی به آن نگاه می کنند.

به عبارت دیگر این روزها بیت کوین تبدیل به «طلای دیجیتال» شده و کسی نمی تواند آن را نادیده بگیرد. زیرا مردم می توانند با خرید بیت کوین سرمایه خود را افزایش داده و نیازی به پاسخگویی به کسی یا پرداخت مالیات نخواهند داشت.

همینجا بود که لایت کوین وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. همانطور که قبل از این هم گفتیم تفاوت اصلی دو ارز دیجیتال بیت کوین و لایت کوین در سرعت و کاربردی بودن آن است. طبق ادعای سایت توسعه دهنده لایت کوین، این ارز دیجیتالی با هدف تبدیل شدن به شبکه پرداخت جهانی فوری به وجود آمده است.

درحالی که بیت کوین بیشتر همانند طلا به عنوان سرمایه گذاری شناخته می شود. در نتیجه برای تراکنش های روزانه لایت کوین همانند پول نقد عمل کرده و امروزه به عنوان جایگزین هدف اولیه خلق بیت کوین یعنی نقل و انتقال پول مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی اگر قصد نقل و انتقال پول یا خرید دارید، شک نکنید که لایت کوین بهترین گزینه است.

 

3. لایت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

همانند بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی، لایت کوین هم با استفاده از شبکه بلاکچین خلق شده است. در بلاکچین بیت کوین، تراکنش های بیت کوین در داخل یک بلوک جمع آوری و دسته بندی شده و به طور متوسط هر 10 دقیقه به زنجیره بلوک های بیت کوین اضافه می شود. همین بلوک ها باعث شده اند تا تمام تراکنش های بیت کوین از زمان ابداع تا امروز در شبکه بلاکچین ثبت شده باشد.

یکی از تفاوت های لایت کوین هم همینجا مشخص می شود. به نحوی که زمان تشکیل هر بلوک لایت کوین حدود 2.5 دقیقه است و این یعنی 4 برابر سریع تر از بیت کوین عمل می کند. در نتیجه پرداخت های سریع تری با لایت کوین خواهید داشت.

البته تراکنش سریع تر فقط یکی از مزیت های لایت کوین است و کاهش زمان تشکیل بلوک ها باعث می شود تا حجم بیشتری داشته و هزینه تراکنش کمتری به ازای هر تراکنش بپردازید. از طرف دیگر چون تعداد تراکنش ها بیشتر بوده در نتیجه ماینرها میزان بیشتری پاداش به ازای تأیید تراکنش ها دریافت می کنند که این یعنی همه در استفاده از لایت کوین سود می برند.

 

آیا باید روی لایت کوین سرمایه گذاری کرد؟

متأسفانه نمی توانیم به شما سیگنال خرید یا سرمایه گذاری روی لایت کوین بدهیم. زیرا هر لحظه بازار ارزهای دیجیتال در حال تغییر بوده و ارزهای دیجیتال جذاب تری وارد بازار می شوند. این یعنی ممکن است سرمایه ها به سمت و سوی دیگری رفته و هیچ توجهی به لایت کوین پرکاربرد نشود!

اما اگر نگاهی به نمودار ارز دیجیتال Litecoin بیندازیم متوجه می شویم که در طول چند سال اخیر رشد خوبی داشته و در سال 2019 فقط حدود 5000% رشد قیمت را تجربه کرده است.

نمودار لایت کوین

البته به خاطر داشته باشید که لایت کوین در حقیقت رقیب بیت کوین نبوده و به نوعی مکمل آن حساب می شود. در سال های گذشته وضعیت رشد بیت کوین و اتریوم به گونه ای بوده است که بیت کوین را به عنوان طلای ارزهای دیجیتالی و لایت کوین را به عنوان نقره ارزهای دیجیتالی می شناسند.

مورد مهم دیگری که حتماً باید به آن دقت کنیم میزان لایت کوین موجود و در دسترس برای استخراج است که از بیت کوین بیشتر بوده و این می تواند نکته مهمی برای سرمایه گذاری روی لایت کوین باشد. اگر نگاهی به ارقام بیندازیم متوجه می شویم که مجموع Bitcoin موجود در دنیا 21 میلیون واحد است در حالی که مجموع Litecoin موجود در دنیا 84 میلیون واحد است.

قطعاً می دانید که براساس علم اقتصاد هرچقدر میزان موجودی یک ارز دیجیتالی بیشتر باشد، روی قیمت آن تأثیر گذاشته و باعث می شود به خاطر در دسترس بودن ارزش کمتری داشته باشد.

همچنین اگر بیت کوین را طلا درنظر بگیریم، بیشتر افراد طلا را خریداری کرده و در گاو صندوق یا صندوق امانات بانک ها نگهداری می کنند. اما نقره قابلیت استفاده روزانه داشته و بسیار کاربردی است. در نتیجه مقایسه سرمایه گذاری بیت کوین و لایت کوین برای سرمایه گذاری از اساس اشتباه است.

اما به طور کلی آینده ارز دیجیتال لایت کوین روشن بوده و می تواند به رکورد های قیمتی جدیدی دست پیدا کند. از طرف دیگر به علت کاربردی بودن بیشتر کسب و کارها تمایل دارند تا سیستم پرداختی لایت کوین را به سیستم پرداخت خود اضافه کنند تا کاربران راحت تر بوده و تراکنش کمتری بابت نقل و انتقالات خود پرداخت کنند.

 

منابع: bitcoindunny، investopedia

 

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار