لابد شماهم بارها کلمه P2P به گوشتان خورده ولی از معنی آن بی اطلاعید. اجازه دهید تا در همین ابتدای مقاله برایتان معنی P2P را به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم تا برای همیشه در ذهنتان بماند.

کلمه P2P معادل کلمه انگلیسی Peer to Peer است که مترجمان فارسی زبان به آن همتا به همتا می گویند. اما همتا به همتا خودش هم پیچیده بوده و نیاز به توضیح دارد! پیر تو پیر یا همان همتا به همتا به معنی این است که بدون واسطه و به صورت مستقیم خرید و فروش بین دو نفر انجام پذیرد.

خب حالا اگر یک صرافی P2P باشد به چه معنی است؟ یعنی اینکه شما داخل صرافی عضو شده اید که قابلیت خرید و فروش مستقیم ارزهای دیجیتال را دارید و هیچ دلال یا واسطه ای بین خریدار و فروشنده وجود ندارد.

اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم تا مفهوم همتا به همتا برای همیشه در حافظه شما نقش ببندد. در صرافی دیگر شما دائماً به چارت نگاه می کردید تا لحظه موعود برای خرید ارز دیجیتالی شما فرا برسد. مثلاً قصد خرید ADA از یک صرافی غیر P2P را دارید در نتیجه به قیمت لحظه ای ارز نگاه می کنید تا در لحظه ای که احساس می کنید قیمت مناسب است آن را بخرید.

اما در یک صرافی P2P همه چیز متفاوت است و شما کنترل بیشتری بر روی خریدار و فروشنده دارید. البته معامله همتا به همتا کمی ریسک به همراه دارد خصوصاً اگر این معامله در یک صرافی معتبر انجام نشود. همینجاست که اهمیت انتخاب صرافی معتبر P2P بسیار مهم می شود.

 

صرافی P2P چیست؟

به طور کلی صرافی ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. صرافی هایی که فعالیت شان به صورت غیرمتمرکز است و به آن ها Decentralized گفته می شود.
  2. صرافی هایی که فعالیت شان به صورت متمرکز است و به آن ها Centralized گفته می شود.

اما تفاوت این دو نوع صرافی در چیست؟ صرافی متمرکز همانند صرافی های فیزیکی است که شما در صورت بروز هرگونه مشکلی می توانید به آن مراجعه کرده و مشکل خود را حل کنید. اما در مورد صرافی های غیرمتمرکز همه چیز متفاوت است. این صرافی ها کاملاً اینترنتی بوده و کارمندان آن در کشورهای مختلف دنیا مشغول به ارائه خدمات برای کاربران این صرافی ها هستند.

صرافی P2P چیست

به همین خاطر است که در این صرافی ها ممکن است هیچ شماره تماسی پیدا نکنید و فقط امکان چت با پشتیبانی برای شما فراهم باشد.

اما صرافی P2P جزء کدام دسته قرار می گیرد؟ صرافی های P2P هم جزء صرافی های غیرمتمرکز یا Decentralized است ولی به خاطر جلب توجه کاربران به شهرت زیادی رسیده و صرافی بایننس که یکی از معتبرترین صرافی های دنیاست نیز این امکان را در اختیار کاربران احراز هویت شده خود قرار می دهد.

یکی از امتیازات این سیستم خرید و فروش همتا به همتا این است که شما به اختیار خودتان قیمت رمز ارز خودتان را مشخص می کنید. این سیستم دقیقاً مشابه قیمت اجاره و فروش ملک در ایران است که شما می توانید قیمت مدنظر خود را قرار دهید و اینکه مشتری برای ارز دیجیتال شما پیدا خواهد شد یا خیر یا اینکه چقدر زمان خواهد برد همگی بستگی به قیمت شما خواهد داشت.

آیا معامله در صرافی P2P ایرانی نیاز به احراز هویت دارد؟

بله براساس قانون و برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری یا پولشویی، احراز هویت طرفین معامله برای خرید یا فروش الزامی است. شیوه احراز هویت هر صرافی نیز متفاوت بوده ولی معمولاً باید تصویر اسکن شده مدارک شناسایی خود مثل کارت ملی و کارت بانکی خود را همراه با تصویر سلفی ارسال کنید.

بعضی از صرافی ها نیز از کاربران خود می خواهند تا به منظور احراز هویت بر روی یک برگه متن کوتاهی را نوشته و آن را امضا کرده و بعد از در دست گرفتن آن عکس را آپلود نمایند.

 

صرافی های P2P چگونه کار می کنند؟

بعضی از مردم تصور می کنند که صرافی های P2P کاملاً مشابه یافتن فروشنده یا خریدار ارز دیجیتال داخل فیس بوک، توئیتر یا گروه های تلگرامی است. اما این باور اشتباهی است زیرا وقتی که مثلاً شما با یک پیام تلگرامی مبنی بر فروش 100 واحد دوج کوین روبرو می شوید، چگونه می توانید به این شخص برای حقیقی بودن و ارسال این پول حساب کنید.

همتا به همتا چیست

زیرا بالاخره یک نفر باید ابتدا معامله را انجام داده و به شخص دیگر اعتماد کند. اما در صرافی های P2P همه چیز متفاوت بوده و معمولاً تنها افرادی که احراز هویت کامل انجام داده اند قادر به معامله خواهند بود. یعنی شما یک لایه حفاظتی بیشتر در صرافی های همتا به همتا خواهید داشت.

در شرایطی غیر انجام معامله در صرافی همتا به همتا شما از کجا اطمینان خواهید داشت که این شخص بعد از واریز پول، ارز دیجیتال مورد نظر را برای شما ارسال خواهد کرد؟ اما در چنین صرافی هایی فقط در صورتی که خریدار تراکنش را تأیید کند، فروشنده قادر به دریافت پول خود خواهد بود.

 

 مزایای صرافی های P2P

  1. بازارهای جهانی

یکی از مزایای صرافی های بزرگ P2P دسترسی به بازار امن جهانی است که میلیون ها نفر در حال خرید و فروش بدون واسطه با بهترین قیمت ها هستند. در بعضی از صرافی ها همانند بایننس شما امکان معامله با بیش از 180 کشور دنیا را دارید و معامله شما در چند ثانیه تکمیل خواهد شد.

 

2. هزینه تراکنش صفر

در حالی که برای خرید و فروش در صرافی ها سنتی باید میزان مشخصی به عنوان هزینه تراکنش پرداخت کنید اما بسیاری از صرافی های همتا به همتا بدون یک ریال Fee یا همان هزینه تراکنش خرید و فروش شما را انجام می دهند.

 

3. معامله ایمن

بعضی از صرافی ها برای ایمنی بیشتر معامله ابتدا ارز دیجیتال مورد نظر برای فروش را به صورت امانتی نزد خود نگه می دارند و در صورت جوش خوردن و دریافت پول معامله آن را آزاد کرده و امکان ارسال آن به مشتری را صادر خواهند کرد.

حتی بعضی از صرافی ها زمان مشخصی برای تکمیل تراکنش در نظر می گیرند و درصورتی که ارز یا پول مورد نظر به حساب های طرفین معامله واریز نشود، معامله فسق شده و پول یا ارز به حساب ها برگردانده خواهد شد.

 

 معایب صرافی های P2P

  1. سرعت کمتر معامله

هرچند معامله ممکن است با سرعت بالایی در این روش انجام شود اما ممکن است هر کدام از طرفین معامله به موقع تراکنش را تکمیل نکرده و حتی معامله منقضی شود. از طرف دیگر مدت زمانی را برای تأیید تراکنش توسط صرافی باید در نظر گرفته و به زمان جوش خوردن معامله و واریز اضافه کرد.

حتی ممکن است شخص فروشنده یا خریدار در نیمه راه منصرف شده و معامله را کنسل کند.

 

2. نقدینگی کم

یکی دیگر از معایب این سیستم معاملاتی کمبود نقدینگی در بخش ها و صرافی های P2P است، زیرا چنین صرافی هایی هنوز برای بعضی از افراد تازگی داشته و در نتیجه آشنایی کمی با آن دارند. به همین خاطر حجم سرمایه کمتری وارد چنین صرافی هایی می شود.

 

منبع: Binance

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار