حتماً شماهم نام صرافی Dydx را بارها شنیده اید اما شاید هنوز آشنایی کاملی با این پلتفرم نداشته باشید. این روزها که ارز دیجیتال Dydx شاهد رشدهای قیمتی عجیب و غریبی است و طرفداران زیادی پیدا کرده به همین خاطر قصد داریم تا در این مطلب جامع و کوتاه پلتفرم Dydx را برایتان توضیح دهیم.

 

معرفی کلی صرافی Dydx

به طور خلاصه صرافی dydx در حقیقت یک پلتفرم غیرمتمرکز مارجین ترید برپایه اتریوم است. این صرافی غیرمتمرکز به کاربران اجازه قرض گرفتن و شرط بندی بر روی قیمت آینده ارزهای دیجیتال شناخته شده دنیا را می دهد. هدف اصلی از راه اندازی این صرافی ارائه ابزارهای ترید رایج در مارکت های مالی به دنیای بلاکچین است.

 

در ظاهر قضیه، صرافی DYDX هم همانند دیگر پروتکل های قرض دهی موجود بر بستر اتریوم به نظر می رسد اما اگر نگاه عمیق تری به این پروتکل بیندازیم متوجه می شویم که این پلتفرم سعی دارد تا خدمات مالی غیرمتمرکز را ارتقا داده و بهبود ببخشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چه کسی خالق این پلتفرم بوده و چه چیزی این صرافی غیرمتمرکز را خاص کرده است.

 

صرافی DYDX چه مشکلی را حل می کند؟

ترید مارجین، اپشنز و دیگر مشتقات از جمله ابزارهای جذاب برای تریدرها و سرمایه گذاران در سراسر دنیاست. اما در دنیای ارزهای دیجیتال همیشه تریدرها و سرمایه گذاران با مشکل انحصاری بودن این ابزارها مواجه بودند. به نحوی که فقط در صرافی های متمرکز مثل بایننس امکان تریدر فیوچرز و مشتق امکان پذیر است. صرافی Dydx برای اولین بار در دنیا این مشکل را حل کرد و این یکی از ویژگی های استثنایی این پروژه است.

 

چرا Dydx ?

هم اکنون پلتفرم های غیرمتمرکز وام دهی و وام گیری زیادی در حوزه دیفای ها وجود دارد. مثلاً می توانیم به پلتفرم هایی مثل MakerDAO و Compound اشاره کنیم. اما چه چیزی باعث شده تا Dydx نسبت به رقبای خود ممتازتر باشد؟ داستان این است که صرافی Dydx با تمرکز بر روی ساخت پلتفرم حرفه ای ترید و ارائه ابزارهای تریدینگ پیشرفته بر روی بلاکچین اتریوم وارد میدان شده است.

صرافی Dydx همانند تمامی محصولات دیگر دیفای برای کاربری عمومی ساخته شده و مدیریت دارایی کاربران به جای افراد با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می شود و این یعنی هیچ فردی در مدیریت صرافی دی وای دی ایکس دخل و تصرفی ندارد. صرافی dydx

 

همین باعث شده تا صرافی dydx در مدت زمان بسیار کوتاهی به یکی از مشهورترین پلتفرم های ترید مارجین تبدیل شده و اکنون مبلغی حدود 150,000 واحد اتریوم (بیش از 30$ میلیون دلار) بر روی این پلتفرم در قالب Smart contract قفل شده است. همچنین طبق آخرین آمار در ماه آوریل 2020 بیش از 500$ میلیون دلار بر روی این پلتفرم معامله انجام شده است که در نوع خود بی نظیر است.

 

سازنده صرافی dydx چه کسی است؟

پروتکل dydx در سال 2017 توسط فردی به نام آنتونیو جولیانو مهندس فنی تیم اوبر (تاکسی اینترنتی خارجی) و مهندس پیشین صرافی کوین بیس راه اندازی شد.

لوریج مجاز صرافی dydx چقدر است؟

در حال حاضر بسیاری از صرافی های بزرگ دنیا لوریج تا x100 و حتی x125 را در اختیار کاربران قرار می دهند و این یعنی کوچکترین بالا یا پایین شدن قیمت برخلاف روند شما می تواند باعث لیکویید شما شود.

اما صرافی dydx اعتقادی به چنین لوریج های بالایی نداشته و برای ارزهای دیجیتال مطرح دنیا محدودیتی را درنظر گرفته است و برای بیشتر ارزها فقط امکان لوریج تا x10 وجود دارد.

ارز دیجیتال

لوریج مجاز

BTC

25x

ETH

25x

مابقی ارزهای دیجیتال

10x

 

چرا صرافی dydx منحصر به فرد است؟

شاید به عنوان یک صرافی، dydx تقریباً محدودتر از صرافی های دیگر باشد. اما اگر بخواهیم این پلتفرم را از نظر قابل اعتماد بودن و غیرمتمرکز بودن بررسی کنیم بدون شک این صرافی غیرمتمرکز یکی از پیشرفته ترین صرافی های dex دنیای ارز دیجیتال است.

صرافی dex

در حال حاضر امکانات ترید در این صرافی شاید کمی محدودتر از دیگر صرافی ها باشد و بیشتر بر روی ETH، DAI و USDC مانور بدهد اما بازهم در نوع خود منحصر به فرد است. علاوه بر این صرافی dydx در حال حاضر فقط از ترید مارجین و ایزوله برای تریدرهای علاقمند پشتیبانی می کند و اگر علاقمند به حوزه دیفای ها و حریم شخصی هستید، این صرافی خوراک خود شماست.

دیگر ویژگی های dydx

برخلاف ترید مارجین که می تواند کار ریسکی باشد، وام دهی بر روی صرافی dydx یکی ایز امتیازاتی است که ریسک بسیار کمی داشته و می تواند برایتان سودآوری خوبی را نیز به همراه داشته باشد. در پلتفرم دی وای دی ایکس وام دهندگان با تولید هر بلوک جدید سود کسب می کنند.

یعنی سرمایه های واریز شده به صرافی dydx به صورت مستمر از هر بلوک سود دریافت کرده و هر زمان که فرد بخواهد بدون هیچ محدودیتی می تواند پول خود را برداشت کند.

 

صرافی غیرمتمرکز dydx چگونه کار می کند؟

در این صرافی به جای اینکه افراد وام دهنده و وام گیرنده با یکدیگر روبرو شوند، تمامی قراردادهای مربوط به قرض گرفتن و قرض دادن دارایی در یک استخر سراسری صورت می گیرد و هر دارایی و ارز دیجیتالی یک استخر وام دهی و وام گیری مختص خودش را دارد و هر زمان که فرد بخواهد می تواند بدون منتظر ماندن مبلغ مورد نظر خود را به صورت وام دریافت کند.

وضعیت موجود بین وام دهندگان و وام گیرندگان یا همان میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ سود هر دارایی خواهد بود.

 

چگونه می توان از dydx استفاده کرد؟

تقریباً تمام محصولات و پلتفرم های مرتبط با حوزه دیفای مثل dydx نیازمند یک کیف پول اتریوم مثل متاماسک MetaMask هستند و باید مقداری اتریوم داخل کیف پول خود داشته باشید تا بتوانید کار خود را با صرافی غیرمتمرکز dydx شروع کنید. در حال حاضر تریدها هزینه تراکنش نداشته و برای استفاده از پلتفرم dydx به توکن مخصوص این صرافی نیازی ندارید.

 

آینده dydx

هدف و برنامه اصلی راه اندازی dydx ارائه یک پلتفرم فوق پیشرفته برای معاملات فیوچرز، آپشنز و مشتق است و این صرافی سعی دارد تا پرچمدار حوزه غیرمتمرکزها باشد. اخیراً هم این صرافی امکان تنظیم استاپ لاس را برای کاربران خود تعریف کرده تا ضرر احتمالی آنها را به حداقل ممکن برساند.

همچنین صرافی فعلا در برنامه خود تلاش دارد تا ارزهای دیجیتال ترید شده بر روی این صرافی را هر روز گسترش داده و خدمات پیچیده تری به کاربران حوزه دیفای بدهد.

 

منبع: decrypto

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار