امروز رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که به زودی نسخه دیجیتالی واحد پول ملی این کشور یعنی روبل برای رونمایی آزمایشی آماده خواهد شد. طبق گفته های الویرا نابیولینا احتمالاً این رویداد بزرگ در اواخر سال آینده، 2021 آماده رونمایی به صورت آزمایشی خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری TASS، خانم الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه این خبر را در کنفرانسی آنلاین بعد از صحبت در مورد تورم، نرخ بهره و فروش صرافی های خارجی عنوان کرد.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد این ارز دیجیتالی گفت، این موضوع کاملاً حقیقت دارد و روبل دیجیتالی به زودی عرضه خواهد شد. وی گفت قبل از اینکار بدون شک مشورتی با اهل فن این حوزه خواهیم داشت و سپس این طرح را به صورت پایلوت با تعداد محدودی کاربر آزمایش خواهیم کرد. بدون شک تمامی این اتفاقات در ماههای پایانی سال 2021 اتفاق خواهد افتاد.

 

CBDC یا واحد پول دیجیتالی بانک مرکزی چیست؟

واحد پولی دیجیتالی بانک مرکزی که به آن CBDC نیز گفته می شود، یک واحد پولی دیجیتال است که کاملاً به پول فیات کشور مورد نظر مثل دلار آمریکا یا یورو وابسته است. البته واحد پولی دیجیتال بانک مرکزی با ارزهای دیجیتال مرسوم مثل بیت کوین که اکنون با محدودیت های زیادی در روسیه محدود است، تفاوت های زیادی دارد.

زیرا واحد پولی دیجیتال بانک مرکزی روسیه بدون شک متمرکز سازی شده و توسط دولت یا بانک مرکزی کنترل خواهد شد. به خاطر قدرت کنترلی که دولت ها بر روی این واحدهای پولی دیجیتال مخصوص به خود دارند در حال حاضر کشورهای زیادی به دنبال عرضه CBDC مخصوص به خودشان هستند اما در حال حاضر هیچ کشوری به صورت رسمی واحد پولی دیجیتال بانک مرکزی خود را عرضه نکرده است.

البته کشور چین از دیگر کشورها جلوتر بوده و در میانه مرحله آزمایش یوان دیجیتالی است. بعد از چین نیز روسیه بیشترین تمایل را به عرضه واحد پولی دیجیتال بانک مرکزی نشان داده و تا این لحظه گزارش موثقی با عنوان «واحد پولی دیجیتال بانک مرکزی، پرداخت سریع تر، ساده تر و امن تر» را منتشر کرده و عنوان کرده است که واحد پولی دیجیتال روسیه همان روبل دیجیتالی است که می توان از آن به صورت آفلاین هم استفاده کرد.

روبل دیجیتالی

در گزارش مربوط به CBDC روسیه آمده است:«حتی افرادی که در سرزمین های دور افتاده، کم جمعیت و صعب العبور بوده و دسترسی محدودی به زیرساخت های مالی دارند می توانند از روبل دیجیتالی و فواید آن بهره مند شوند».

همه این اتفاقات در کشور روسیه در حالی به وقوع می پیوندد که بیت کوین به خاطر غیرمتمرکز بودن خود شامل محدودیت های زیادی در این کشور بوده و تقریبا استفاده از آن غیرقانونی است. مردم کشور روسیه تنها در صورتی می توانند بیت کوین و اتریوم نگهداری کنند که از آن برای خرید و فروش کالا استفاده نکنند.

 

منبع: decrypt

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار