الگوی سه کلاغ سیاه که معادل فارسی Three black crows است، یکی از الگوهای برگشتی بسیار قوی در بازارهای مالی است که هر تریدری باید با آن آشنایی داشته باشد. به همین خاطر دراین مقاله از سایت‌ای کلابز تصمیم گرفتیم تا به معرفی و آموزش این الگوی کندل استیک بپردازیم.

الگوهای نموداری با گذشت زمان شکل گرفته و از چندین کندل استیک تشکیل می‌شوند. این الگوها بین تحلیل گران شهرت بسیار زیادی داشته و به آنها کمک می‌کند تا آینده پرایس اکشن نمودار را با احتمال وقوع بسیار بالا پیش‌بینی کنند. درنتیجه بهتر است یکبار برای همیشه این الگو را به ساده‌ترین شکل ممکن یاد بگیریم.

 

الگوی سه کلاغ سیاه چیست؟ Three black crows

الگوی سه کلاغ سیاه یک الگوی کندل استیک برگشتی قوی است که همانطور که از اسم آن هم مشخص است از سه کندل استیک بزرگ نزولی تشکیل شده است. این سه کندل استیک یک ردیف قرمز رنگ را پشت سرهم تشکیل داده و سایه کوتاه‌تری نسبت به اندازه بدنه خود دارند.

الگوی سه کلاغ سیاه باید در بالای یک روند صعودی شکل بگیرد تا با استفاده از آن بتوانید پیش‌بینی قیمتی بهتری داشته باشید. یعنی اگر همین الگو در بازار رنج و درحین حرکت خطی نمودار شکل بگیرد، صحت الگو سه کلاغ سیاه زیر سؤال خواهد رفت. همچنین باید دقت کنید که این سه کندل قرمز نزولی حتماً پشت سرهم بوده و هربار پایین‌تر بیاید.

الگوی 3 کلاغ سیاه یک سیگنال هشدار دهنده در مورد روند نزولی آینده بازار است. البته بلند بودن کندل‌های قرمز نیز می‌تواند قابل اطمینان بودن این الگو را افزایش دهد. البته بیشتر تحلیل گران از این الگو در کنار دیگر ابزارهای تحلیلی برای تأیید ریزش بازار استفاده می‌کنند. همچنین الگوی 3 کلاغ سیاه نشان دهنده تغییر کنترل بازار از دست گاوها به خرس‌ها است.

جالب است بدانید که براساس اظهار نظر آقای استیون نیسون در کتاب «تکنیک‌های ترید با کندل استیک» این الگو یکی از کاربردی‌ترین الگوها برای ترید طولانی مدت است. در نتیجه به هیچ وجه این الگو را دست کم نگیرید.

 

الگوی سه کلاغ سیاه یک الگوی بصری است

الگوی Three black crows یک الگوی دیداری یا بصری است یعنی برای تشخیص آن نیاز به هیچ محاسبه ریاضیاتی خاصی ندارید. الگو سه کلاغ سیاه نشان دهنده غالب شدن خرس‌ها بر گاوها در طول تشکیل 3 کندل در بازار است. نشانه‌های این الگو نیز سه کندل قرمز بلند و قوی است که ممکن است سایه‌های کوتاه، بسیار ضعیفی داشته یا اصلاً نداشته باشد.

معمولاً این الگو زمانی شکل می‌گیرد که گاوها کندل بعدی را با قیمت باز شدن کمی بالاتر از نقطه بسته شدن کندل قبلی آغاز کنند اما دائماً شاهد پایین‌تر رفتن قیمت هستیم. تحلیلگران این روند را شروع یک روند خرسی (نزولی) در نظر گرفته و خود را آماده ادامه این روند می‌کنند.

 

چگونه الگوی سه کلاغ سیاه را به درستی تشخیص دهیم؟

به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین نکته برای تشخیص و صحت الگوی سه کلاغ سیاه تشکیل آن در رأس روند صعودی است. کندل‌های قرمز نزولی یکی پس از دیگری شکل گرفته و شکل‌گیری آن‌ها به نحوی است که نقطه باز شدن کندل بعدی کمی بالاتر از نقطه بسته شدن کندل قبلی است.

این الگو در بازار با نوسانات بالا آشکار می‌شود، مثلاً بعد از اینکه خبر مهمی پخش شده باشد.

تشخیص الگوی سه کلاغ سیاه

در یک روند صعودی، این الگو از سه کندل نزولی پشت سرهم با بدنه بلند و تقریباً یک اندازه تشکیل خواهد شد. الگوی سه کلاغ سیاه تأیید‌کننده قدرت فروشندگان در بازار است که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.
هر کندل این الگو نشان دهنده سقوط موفق پرایس اکشن بوده و نباید سایه بلندی داشته باشد. یادتان باشد که استفاده از این الگوی کندلی همراه با دیگر اندیکاتورهای تکنیکال احتمال صحت آن را افزایش خواهد داد.
دقت کنید که حتماً نقطه باز شدن کندل بعدی باید کمی بالاتر از نقطه بسته شدن کندل قبلی باشد.

 

مثال الگوی سه کلاغ سیاه با تصویر

همانطور که در شکل زیر نیز مشخص است، الگوی 3 کلاغ سیاه بعد از یک روند صعودی قوی شکل گرفته و سیگنال احتمال بروز یک روند نزولی جدید را می‌دهد.

سه کلاغ سیاه

این الگو یکی از اعضای خانواده الگوهای اصلاحی بوده و از قدرت زیادی برخوردار است. الگوی 3 کلاغ سیگنال ضعیف شدن یک روند صعودی و احتمال زیاد شکل‌گیری یک روند نزولی را به همه اخطار می‌دهد.

این الگو علاوه بر بیان اینکه روند تغییر خواهد کرد همچنین به همه تغییر جهت پرایس اکشن را نیز نشان خواهد داد. این به خاطر فرم این الگو است که از سه کندل تشکیل شده است. درحالی که این یکی از ویژگی‌های مثبت این الگو در مقایسه با الگوهای اصلاحی دیگر است، ضعیف شدن ظاهری نشان از این است که کندلها پرایش اکشن را از کف/ سقف کنونی فاصله می‌دهند.

 

 

نکات مهم برای تحلیل با الگو 3 کلاغ سیاه

همانطور که پیش از این هم گفته شدن الگوی سه کلاغ سیاه روند نزولی بازار را نشان می‌دهد، اولین کاری که شما باید در مواجهه با چنین پترنی بکنید این است که به طول کندل استیک‌ها دقت کنید.

دقت کنید که کندل دوم و سوم باید تقریباً از نظر اندازه یکسان باشند تا به دست گرفتن کنترل توسط خرس‌ها را تأیید کنند. اما اگر کندل سوم در مقایسه با دیگر کندل‌ها به طور آشکاری کوتاه‌تر بود، این نشان دهنده کاهش صحت پترن 3 کلاغ سیاه خواهد بود.

این پترن زمانی خودش را نشان می‌دهد که روند صعودی در حالت خستگی قرار بگیرد. در نتیجه بیانگر تشکیل یک روند نزولی قوی بوده و به شما سیگنال باز کردن پوزیشن شورت را می‌دهد.

پولبک بعد از الگو

بهتر است به این نکته هم دقت کنید که احتمال شکل‌گیری یک پول بک بسیار کوچک بعد از الگوی سه کلاغ سیاه وجود دارد. در نتیجه بهتر است بعد از شکل‌گیری این کندل‌های صعودی کوتاه وارد بازار شوید. اگر به تصویر بالا نگاه کنید متوجه می‌شوید که بعد از الگوی 3 کلاغ دو کندل سبز به منظور تثبیت شکل گرفته و بعد بازار شاهد ریزش اصلی بوده است.

بهتر است در هنگام ترید کردن با الگوی سه کلاغ استاپ لاس خود را بالای نقطه آغاز این الگو در نظر بگیرید. متأسفانه بسیاری از تریدرها نقطه‌ای برای استاپ لاس خود درنظر نگرفته و اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند. همچنین یادتان باشد که پوزیشن خود را در صورت رسیدن به یک حمایت جدی در نمودار ببندید و بیش از حد ریسک نکنید.

منبع: patternwizard

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار