جنگ روسیه و اوکراین یکی از داغ ترین مباحث روز دنیا است که توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. اما آیا این جنگ تأثیر به خصوصی بر روی شرایط بیت کوین داشته است؟ در این مقاله به تأثیرات ژئوپولیتیکی تنش ها بر روی بیت کوین اشاره خواهیم کرد.

در قدم اول اگر دقت کرده باشید شاهد رشد و ریزش های بسیار سریع بیت کوین در چند هفته اخیر بوده ایم که قطعاً بیشتر آن تحت تأثیر اتفاق و رویدادهای جنگ روسیه است.

 

واکنش بیت کوین نسبت جنگ روسیه و اوکراین

 

در چند روز گذشته بیت کوین به همان سرعتی که با شروع جنگ و حمله روسیه به اوکراین دچار ریزش شده بود، حالا رشد کرده و در عرض تنها یک روز از قیمت 39 هزار دلار به 45 هزار دلار هم رسید.

علت اصلی این رشد یکباره بیت کوین نیز به تحریم های جدید علیه کشور روسیه بوده است که این کشور بعد از شروع حمله از سیستم پرداختی سوئیفت کنار گذاشته شد تا بانک مرکزی این کشور فلج شود.

در نتیجه این شوک جهانی به روسیه، شاهد افزایش یکباره فعالیت بیت کوین بودیم به نحوی که در طول 24 ساعت در 3ام مارس تراکنشات این ارز به حدود 565,000 بیت کوین رسید که در نوع خود رقم بسیار زیادی است و مدت طولانی است که شاهد چنین تراکنشات سنگینی نبوده ایم.

اگر نگاهی به وضعیت و شرایط تراکنشی بیت کوین در طول سال اخیر بیندازیم متوجه می شویم که این میزان بالاترین سطح عرضه بیت کوین فعال در طول یکسال اخیر است. بر اساس اطلاعات آماری به دست آمده ازپلتفرم Delphi Digital در حقیقت 2 رویداد شاهد افزایش این فعالیت در بیت کوین بوده است که یکی به پنجشنبه سیاه مارس 2020 و می 2020 باز می گردد.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بیت کوین

از طرف دیگر در سراسر دنیا فروش روبل به خاطر حذف شدن از سیستم مالی دنیا باعث ریزش 20% ارزش روبل در طول هفته گذشته شد که همین می تواند یکی از دلایل افزایش تبادلات بیت کوین باشد.

روسیه در حال حاضر برای حفظ ارزش جهانی خود مجبور شد تا از بیت کوین به عنوان یک پدیده نوظهور استفاده کند که همین هم دلیل افزایش 40% درصدی تبادلات آن است.

 

افزایش معاملات روبل/بیت کوین (RUB/BTC)

جالب اینجاست که با بیدار شدن تحریم ها علیه روسیه از خواب زمستانی، میزان ترید و تبدیل روبل به بیت کوین هم رشد قابل توجهی داشته است.

براساس آمار میزان تبدیل روبل روسیه به بیت کوین در قالب جفت ارز معاملاتی (RUB/BTC) رشد 9 برابری داشته که این اتفاق همزمان با سقوط واحد پولی روسیه به کف جدید بوده است. این ریزش شدید در تاریخ 28 فوریه همزمان با تحریم های اعمال شده بر بانک مرکزی روسیه اتفاق افتاده و باعث شده تا روبل کف قیمتی جدیدی را شاهد باشد.

با بررسی دقیق تر به این نتیجه می رسیم که چیزی که شاهد آن هستیم فرار سرمایه گذاران از روبل روسیه است.

در تاریخ 24 فوریه حجم معاملات و تبدیل از روبل به بیت کوین به حجم 1.5 میلیارد روبل رسیده که نشان می دهد سرمایه گذاران از ترس تحریم و مجازات های سنگین تر علیه روسیه ترجیح دادند پول خود را از روبل خارج کنند.

سقوط قیمت روبل

براساس داده های آنچین میزان جمع آوری بیت کوین از سطح بازار نیز افزایش یافته و تاریخ شروع آن از اواخر فوریه است. در نتیجه احتمال آغاز این جمع کردن بیت کوین ها به افزایش تحریم ها علیه روسیه مرتبط است. همچنین با افزایش قیمت بیت کوین در چند روز اخیر تعداد آدرس های فعال بیت کوین نیز افزایش یافته که خود می تواند تأییدیه ای بر این موضوع باشد.

البته مدیرعامل صرافی کوین بیس به این نکته اشاره کرد که ارزهای دیجیتال ایده خوبی برای فرار از تحریم ها نیست. زیرا دنبال کردن حجم های بالای معاملاتی با بیت کوین بسیار ساده تر از معاملات با دلار بانکی است.

با این حال، مدیرعامل Coinbase بر این نکته تأکید کرد که دسترسی تمامی کاربران روسی از خدمات کریپتویی را مسدود نخواهد کرد زیرا همه افراد دنیا مستحق دسترسی به خدمات مالی را دارند مگر اینکه قانون بخواهد خلاف این موضوع را بگوید.

 

منبع: finbold

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار