قطعاً نام مدل Stock to flow بارها و بارها به گوشتان خورده است. حال خالق مدل Stock to flow معتقد است که بیت کوین بعد از گذشت قیمت 11,700$ دلار در حال حرکت در مسیر 100 هزار دلاری شدن خود است.

اینها گفته های PlanB خالق شناخته شده مدل Stock to flow با نام مخفف (S2F) است. وی معتقد است که بیت کوین بعد از شکستن رکورد قیمتی سالیانه خود بدون شک در مسیر حرکت به سمت 100 هزار دلار است.

او از همزمانی  حرکت نقدینگی از آلت کوین ها به سمت بیت کوین صحبت کرده و می گوید که نسبت به رشد آینده بیت کوین بسیار خوش بین تر شده است.

پلن بی در این مورد گفت:

الان نمی توانم برای شما چارتی در این مورد بکشم اما بدون شک همه چیز در مسیر مدل stock to flow قرار گرفته است.

در همین لحظه، بیت کوین در هفته پیش رو حدود 17% رشد داشته و خط روند 3 ساله و مهم خود را شکسته است. به گزارش سایت کوین تلگراف نیز بیشتر هولدرهای بیت کوین توقع صعودهای بیشتری از بیت کوین داشته و ظاهراً قصد فروش ندارند.

 

مدل Stock to flow چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، مدل Stock to flow یا همان S2F روشی برای اندازه گیری فراوانی یک منبع خاص است. در این مدل بیت کوین با کمودیتی هایی مثل طلا، نقره یا پلاتینیوم مورد مقایسه قرار می گیرد.

به عنوان مثال در طلا با کمیاب یا نایاب شدن آن، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. زیرا نمی توان سرعت استخراج طلا را بالا برد. البته موارد دیگری هم وجود دارد مثلاً با بالا رفتن هزینه فراوری طلا یا استخراج آن بازهم طلا گران خواهد شد.

مدل stock to flow

طبق نظریه PlanB که یکی از مدافعان ارزهای دیجیتال است، بیت کوین نیز با بالا رفتن سختی استخراج یا کمیاب شدن آن گران تر خواهد شد. زیرا میزان بیت کوین موجود در دنیا محدود بوده و در صورتی که تمامی آن استخراج شود بدون شک قیمت آن نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

حالا اگر نگاهی به مدل Stock to flow بیندازیم متوجه می شویم که نرخ موجودی به جریان با اندازه گیری کل موجودی حال حاضر در مقابل تولیدات جدید (میزان بیت کوین استخراج شده در سال) اندازه گیری می شود.

 

بیت کوین آماده درخشش بیشتر است

در طول 72 ساعت گذشته زمانی که بیت کوین سیر صعودی خود را در پیش گرفت، تمامی آلت کوین ها نزولی شدند. البته ارز دیجیتال اتریوم، بیت کوین را تنها نگذاشت و پا به پای او در این صعود آمد اما ظاهراً در دو روز گذشته توان همراهی با بیت کوین را نداشت.

بعضی از سرمایه گذاران معتقدند که بعد از سوددهی قابل توجه آلت کوین ها در طول چند ماه اخیر، حالا نوبت بیت کوین رسیده که خود را نشان داده و عملکرد آلت کوین ها کاملاً را زیر سؤال ببرد.

به گفته مؤسس شرکت آسیایی گروه اسپارتان:

اگر بیت کوین از 11.4 هزار دلار عبور کند، در چشم به هم زدنی شاهد 12 هزار دلاری شدن آن خواهیم بود. اینجاست که دوباره بیت کوین در مقابل آلت کوین ها خودنمایی خواهد کرد.

علاوه بر این صعود قیمت بیت کوین بعد از پشت سر گذاشتن فصل آلت کوین ها چندان چیز جدیدی نیست. در دوره های قبلی نیز بعد از رشد قابل توجه آلت کوین ها و درجا زدن BTC، به یکباره بهترین ارزهای دیجیتال مارکت روند صعودی شارپی را تجربه می کردند.

چنین روندهایی زمانی تحقق می یابد که سرمایه گذاران بازار آلت کوین ها را اشباع شده در نظر می گیرند و به دنبال گزینه امن تری مثل بیت کوین می روند.

اخیراً نیز با داغ شدن بحث توکن های دیفای شاهد هجوم سرمایه گذاران به سمت این توکن ها با سهم بازار پایین بودیم. به عنوان مثال ارز دیجیتال (Compound (COMP شاهد رشد بسیار خوبی در فصل آلت کوین ها بود و بعد از آن توکن های کوچکتری همچون(Yearn Finance (YFIو (Synthetix Network (SNX رشد قابل توجهی داشتند.

البته بعد از این ماجرا صعود بیت کوین با پولبک توکن های دیفای و ریزش آن ها همراه شد که با انتقال نقدینگی به سمت بیت کوین کاملاً طبیعی بود.

 

تریدرها معتقدند هنوز روند صعودی است

آمار نشان می دهد که ده ها میلیون قرارداد شورت هر روزه در حال لیکویید شدن است. همین نشان دهنده این است که بسیاری از سرمایه گذاران حاضرند همچنان بر سر نزولی بودن بیت کوین شرط ببندند و حتی به خاطر حرف خود پولشان را از دست بدهند.

زیرا تریدرها اعتقاد دارند که بعد از رشد 17% بیت کوین در عرض 6 روز، بیت کوین نیاز به کمی استراحت دارد تا بتواند صعود قابل توجه تری در ادامه مسیر داشته باشد. در نتیجه اشتباه نکنید گاهی اوقات شورت گرفتن در مسیر صعودی این روزهای بیت کوین، برای تریدرها به معنی انتظار برای نفس گیری و اوج گیری بیشتر است.

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار