توکن تتر چیست؟ اگر به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده باشید شاید حتی تلفظ درست آن را هم ندانید و فقط داخل گروه ها و کانالهای ارز دیجیتال با این کلمه روبرو شده باشید. پس اجازه بدهید ابتدا به سراغ تلفظ صحیح این کلمه برویم. این توکن معروف که همه از آن صحبت می کنند، تِتِر یا همان Tether نام دارد که تلفظ درست انگلیسی آن Teter است.

 

تتر (USDT) چیست؟

در حقیقت توکن تتر مربوط به یک نوع ارز دیجیتال خاص به نام استیبل کوین است. پشتوانه این استیبل کوین ها واحدهای پولی معروف مثل دلار، یورو، ین ژاپن و غیره است. خب حالا به اصل مطلب رسیدیم که شاید هیچ وقت نمی دانستید. تتر همان دلار دنیای پولهای دیجیتال و معادل یک دلار است. بهتر است به تفاوت های دلار و تتر ارز دیجیتال اشاره ای داشته باشیم:

  1.  دلار USD
  2. تتر USDT

اما آیا یک حرف T باعث تفاوت این دو استیبل کوین از هم می شود؟ بله صد درصد این دو توکن باهم متفاوتند. دلار واحد پولی است که در بانک ها چاپ شده و یا در آنجا نگهداری می شود ولی تتر واحد پولی با قیمت ثابت یک دلار است که با پشتوانه دلار داخل یک حساب مشخص عرضه می شود. تفاوت اصلی USD و USDT به مفهوم غیرمتمرکز بودن آن بازمی گردد.

توکن تتر

اما در دنیای واقعی می توان گفت که USD= USDT و هر دو ارزشی معادل 1 دلار دارند. ارزش 1 دلار USD در دنیای واقعی بوده و ارزش 1 دلار USDT محدود به دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتل است.

خب به این نتیجه رسیدیم که توکن تتر هم مثل تمامی ارزهای دیجیتال دیگر است اما دو تفاوت با دیگر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم دارد:

  1. استیبل کوین است (Stable Coin) که در قسمت بعدی آن را توضیح خواهیم داد.
  2. با پشتوانه یک واحد پولی معتبر در دنیای واقعی عرضه می شود.

 

استیبل کوین (StableCoin) چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است. استیبل کوین یعنی کوینی که قیمت آن کمتر دچار افت و خیز شده و معمولاً ثابت است. شاید نمی دانستید ولی همیشه تتر 1 دلاری نیست و ممکن است با نوسانات بسیار کم چند سنتی مواجه شود. اما به طور کلی در اکثر موارد ارزشی معادل 1 دلار خواهد داشت.

توکن تتر

اما اگر سراغ یک کوین معمولی مثل بیت کوین برویم میبینید که قیمت آن هر روز در حال بالا و پایین رفتن است و هیچ ثباتی ندارد. اما استیبل یعنی ثابت در نتیجه استیبل کوین به کوینی گفته می شود که کمترین کاهش و افزایش قیمتی را تجربه می کند.

 

پشتوانه توکن تتر چیست؟

پاسخ کوتاه به این سؤال دلار ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر تنها پشتوانه تتر یا همان USDT دلار آمریکا بوده و هرچند که دیگر کشورهای اروپایی و ژاپن قصد ورود به دنیای استیبل کوین و انتشار استیبل کوین با پشتوانه واحد پولی خود را داشته اند اما هنوز تتر به صورت انحصاری در اختیار دلار قرار دارد.

 

 

سؤالات پرتکرار در مورد تتر

کاربرد تتر چیست؟

توکن تتر یک کوین بسیار کاربردی است که بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرهای ارز دیجیتال برای فرار از نوسانات بازار رمز ارزها از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال سرمایه گذار در هنگام کاهش قیمت بیت کوین اقدام به خرید بیت کوین نموده و در قیمت بالا بعد از سود کردن آن را به تتر تبدیل می کند تا از نوسانات احتمالی در امان بماند.

از طرف دیگر تبدیل دلار آمریکا به دلار دنیای ارز دیجیتال باعث کاهش قابل توجه هزینه نقل و انتقالات و مشکلات مربوط به تراکنش می شود.

 

چطور از کجا تتر بخریم؟

برای خرید توکن تتر کافی است در یکی از صرافی های آنلاین ارز دیجیتال عضو شده و بعد از احراز هویت در سایت، پول تومان خود را به تتر تبدیل کنید. سعی کنید از افراد ناشناس در داخل کانالهای تلگرامی بپرهیزید و فقط از صرافی های معتبر ایرانی خرید خود را انجام دهید.

 

آیا تبدیل تتر به تومان کار دشواری است؟

خیر، به سادگی با افتتاح حساب در یک صرافی ایرانی می توانید تتر خود به صرافی انتقال داده و آن را به واحد پولی تومان تبدیل کنید. یعنی می توانید به جای نگهداری دلار از تتر که معادل یک دلار است نگهداری کرده و بدون نیاز به مراجعه به صرافی های سطح شهر از طریق صرافی آنلاین ارز دیجیتال ارز خود را خرید و فروش کنید.

جمع بندی توکن تتر چیست؟

  • تتر یا همان USDT یک نوع استیبل کوین است که با هدف فرار از نوسانات ارزهای دیجیتال به وجود آمده است.
  • سرمایه گذاران از توکن تتر برای فرار از نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال دیگر استفاده می کنند. یعنی یک تریدر ارز دیجیتال زمانی که قصد معامله نداشته و می خواهد ارزش پول او ثابت بماند، ترجیح می دهد که پول خود را تبدیل به USDT کرده و داخل کیف پول دیجیتال نگهداری کند.
  • حرف و حدیث های زیادی پشت سر تتر هست به عنوان مثال در آوریل سال 2019 دادستان کل نیویورک، تتر را به پنهان کردن ضرر 850 میلیون دلاری متهم کرد.

 

منبع: investopedia,theblockchaincafe

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار