تاحالا به تفاوت نود و ماینر فکر کرده اید؟ بدون شک بارها و بارها کلمه نود (Node) و (Full Node) و ماینر را شنیده اید ولی بدون تلاش برای فهمیدن معنی و کارکرد هرکدام به سادگی از کنار آن عبور کرده اید. اما در این مقاله از ای کلابز قصد داریم تا یک بار برای همیشه به ساده ترین شکل ممکن تفاوت نود و ماینر را برای تان توضیح داده و Node و Miner را مقایسه کنیم.

خب بهتر است توضیح کوتاهی در این مورد داشته باشیم. از آنجایی که بیت کوین غیرمتمرکز بوده و هیچ سازمان یا فردی بر روی آن کنترلی ندارد. در نتیجه کل سیستم بر اساس یک سری قوانین از پیش نوشته شده مدیریت شده و این قوانین به طور مساوی برای هر شخصی اجرا خواهد شد. از طرف دیگر از آنجایی که بیت کوین برپایه رمزنگاری است، این قوانین شامل انجام مقدار زیادی معادلات ریاضی است تا سیستم به درستی به کار خود ادامه دهد.

 

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم دوام این سیستم به دو وجود ماینرها و نودها وابسته است. قبل از اینکه بخواهیم وارد مباحث دیگر شویم بد نیست که بعضی از این عبارات به صورت خلاصه تعریف شوند.

تفاوت نود و ماینر

  • بلاکچین  (Blockchain)- دفتر حساب و کتاب بیت کوین. در اصل بلاکچین یک دفتر ثبت عمومی است و توسط هرشخصی قابل ذخیره است. بلاکچین تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها را در خود نگهداری می کند.
  • نود (Node) – منظور از نود یک سرور یا دستگاه ذخیره است که کل بلاکچین را در خود ذخیره کرده و با استفاده از یک نرم افزار کلاینت بیت کوین تمام اطلاعات تراکنش ها و بلاکچین را مورد بررسی قرار می دهد تا مطابق با پروتکل بیت کوین باشند. در یک کلمه می توانیم بگوییم که نودها همان بلاکچین هستند. بدون نودها اطلاعات بلاکچین غیرقابل دسترسی خواهد بود.
  • فول نود (ّFull Node) – فول نودها تقریباً تمام کارهایی که یک نود معمولی انجام می دهد را انجام می دهند با این تفاوت که یک کپی کامل از لجر بلاکچین بر روی خود دارند.
  • مستر نود (Master Node) – مستر نودها معمولاً تجهیزات بیشتری نسبت به نودهای معمولی داشته و علاوه بر کار اعتبارسنجی، ذخیره و پخش تراکنش ها گاهی اوقات با توجه به ذات خود بعضی از رویدادهای بلاکچین مثل نظارت بر رویدادهای رأی گیری، اجرای عملیات پروتکل و اجرای قوانین بلاکچین را تسهیل می کنند مستر نودها 24 ساعت 7 روز هفته روشن بوده و وظیفه بیشتری از نظر حافظه بر روی دوششان است.

 

نود بیت کوین چیست؟

همانطور که پیش از این گفته شد، نودهای بیت کوین دستگاه های ذخیره ای هستند که به اینترنت دسترسی داشته و تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها را به صورت اطلاعات زنجیره ای که به آن بلاکچین گفته می شود در خود ذخیره می کنند.

  • البته این تنها وظیفه نودها نبوده و نودها با اجرایی سازی نرم افزار بیت کوین قوانین و پروتکل های بیت کوین در شبکه را تقویت می کنند. در نتیجه بلاکچین هیچگاه دستکاری نمی شود و هرگونه تغییری در داده های تراکنش هش مختص به آن را تغییر داده و به سادگی نود متقلب شناسایی خواهد شد.
  • از طرف دیگر هیچ تراکنشی امکان حذف شدن ندارد چون تمامی تراکنش ها به تراکنش قبلی خود متصل بوده و هر گونه اختلالی به سادگی قابل تشخیص خواهد بود.

عملکرد نود به گونه ای است که اطلاعات تراکنشی را از کاربر به ماینرها رسانده و برای ذخیره بلاکچین استفاده می شود. نودها کاملاً با یکدیگر همگام سازی شده اند و اگر نودی برای مدت زمان خاصی آفلاین باشد، بعد از آغاز کار مجدد آخرین اطلاعات را از نودهای دیگر دریافت خواهد کرد.

فول نود و مستر نود

علاوه بر موارد گفته شده، نودها تمامی تراکنش ها و هش های تولید شده توسط ماینرها را بررسی می کنند تا مطمئن شوند اطلاعات تراکنشی با هش های تولید شده توسط ماینرها همخوانی داشته باشد. البته گره ها وظیفه مطابقت دادن تمامی اطلاعات با پروتکل های بیت کوین را نیز برعهده دارند. هر تراکنش مشکل داری که با پروتکل بیت کوین همخوانی نداشته باشد بی برو برگرد مرجوع خواهد شد.

به محض اینکه بیت کوین استخراج شده و به شبکه بلاکچین اضافه شود دیگر دست بردن در آن کار بسیاری سخت و هزینه بری خواهد بود. به صورتی که برای تغییر در اطلاعات ثبت شده توسط گره ها باید حدود 30 میلیارد دلار هزینه کرد!

از آنجایی که در حال حاضر بیش از هزاران نود در سراسرجهان در حال فعالیت است، خاموش کردن شبکه بیت کوین هم کار بسیار سخت و تقریباً غیرممکنی است. هر نود که قصد سرکشی و خرابکاری داشته باشد به سادگی در مقایسه با نودهای دیگر شناسایی شده و به سرعت از شبکه بلاکچین جدا خواهد شد.

ولی هرشخصی با داشتن دستگاه ذخیره ای و حافظه کافی که به اینترنت متصل باشد می تواند تبدیل به یک نود بیت کوین شود.در نتیجه تا اینجا متوجه تفاوت ماینر و نود به صورت کلی شدیم اما باید بدانید که نود و ماینر هماهنگ با هم عمل می کنند تا شبکه بیت کوین بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. در اصل نود و ماینرها ستون هایی هستند که بیت کوین بر روی آن ها قرار می گیرد.

نود و ماینر در کنار هم سیستم ایمن در برابر دستکاری و سانسور ایجاد می کند تا بیت کوین به حیات خود ادامه دهد.

 

تفاوت نود و ماینر

یک ماینر برای انتخاب تراکنش های معتبر و تشکیل بلوک جدید همیشه باید یک فول نود را اجرا کند. بدون وجود فول نود ماینر هیچ وقت نمی تواند بفهمد که معاملات پیشنهادی با توجه به تاریخچه معاملات فعلی بلاکچین معتبر هستند. در نتیجه یک ماینر همیشه یک فول نود نیز هست.

با این حال دقت کنید که یک نود همیشه لزوماً به طور همزمان ماینر نیست. یک دستگاه می تواند با دریافت، ذخیره سازی و پخش کردن تمامی اطلاعات تراکنشی (بیشتر شبیه یک سرور) بدون تولید هیچ بلوک جدید تراکنشی یک فول نود را اجرایی سازی کند. در این حالت فول نود بیشتر شبیه یک نقطه عبور با مسیر مشخص عمل می کند. در حالی که ماینر هم همین کار را انجام می دهد ولی همزمان به دنبال تولید بلوک های جدید تراکنشی هم هست.

پس برای توضیح تفاوت ماینر و نود می توانیم به این شکل همه چیز را ساده کنیم:

نود وظیفه اعتبار سنجی تراکنش ها و بلاک ها را به عهده داشته و بعد از اینکار اطلاعات را به نود بعدی انتقال می دهد.

ماینر در حقیقت یک فول نود است که علاوه بر وظیفه اعتبارسنجی تراکنش ها و بلاک ها، بلوک های جدید نیز می سازد. از آنجایی که ماینرها و نودها هر دو کار اعتبارسنجی را انجام می دهند در نتیجه هر دوی آنها در فرآیند اجماع بلاکچین نقش دارند.

 

چه کسی می تواند نود راه اندازی کند؟

در ادامه بحث تفاوت نود و ماینر بد نیست به سراغ شیوه راه اندازی یک نود هم برویم. بعضی از شبکه های بلاکچین مجموعه ای از هزاران نود دارند که به طور همزمان آنلاین بوده و کار خود را انجام می دهند. هرکسی می تواند به سادگی با در اختیار داشتن تجهیزات لازم سابقه تراکنشی شبکه بلاکچین را دانلود کرده و نود خود را راه اندازی کند.

در حال حاضر نیز مشتاقان و علاقمندان زیادی در دنیا وجود دارند که به خاطر عشق شان به ارزهای دیجیتال و بلاکچین به صورت کاملاً داوطلبانه اقدام به راه اندازی نود کرده اند. از نظر آن ها همین که آنها بخشی از یک پروژه بزرگ هستند جذاب است و درآمدی در ازای آن ندارند.

البته دقت کنید که هرچقدر تعداد نودها افزایش پیدا کند بدون شک امنیت آن شبکه افزایش خواهد یافت و امکان تقلب و دستکاری به حداقل ممکن خواهد رسید. اما بعضی از شبکه های بلاکچین دارای اطلاعات تراکنشی با حجم بسیار بالا هستند و راه اندازی فول نود آنها نیاز به فضای خالی بسیار زیادی خواهد داشت. در نتیجه بسیاری از افرادی که فقط قصد استفاده از بلاکچین را دارند با نصب یک کیف پول ساده از این شبکه جهانی استفاده می کنند و دیگر نیازی به دانلود تاریخچه کامل بلاکچین بر روی سیستم خود نخواهند داشت.

 

منبع: Medium و Unocoin

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار