احتمالاً بارها کلماتی نظیر ترید و تریدر را شنیده اید ولی نمی دانید دقیقاً به چه معناست. اگر بخواهیم در جمله ترید را تعریف کنیم به خرید و فروش کالا یا خدمات ترید گفته می شود. یعنی حتی می توان گفت سوپرمارکت سرکوچه شما نیز ترید (Trade) می کند و برای خودش تریدر است!

اما اصطلاح ترید که در ایران بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند، اشاره به افرادی دارد که در بازارهای مالی، جهانی یا ارز دیجیتال اقدام به خرید و فروش سهام می کنند. یعنی اگر شما در یک کارگزاری ایرانی حساب افتتاح کرده باشید و فقط هم عرضه اولیه خرید و فروش کنید، بازهم مشغول ترید بوده و تریدر به حساب می آیید.

ترید

در نتیجه می توان ترید را به دو نوع مبتدی و حرفه ای تقسیم کرد. ترید مبتدی مثالی از شخصی است که فقط عرضه های اولیه خریداری می کند. اما ترید حرفه ای شامل افرادی می شود که به نوعی شغل شان ترید بوده و تریدر حرفه ای بازارهای سرمایه هستند. البته انواع دیگری از ترید نیز وجود دارد مثلاً ترید در داخل کشور و خارج از کشور.

 

ترید چیست؟

ترید فعالیتی است که تمامی سرمایه گذاران یا سهامداران به طور مرتب آن را انجام می دهند. یعنی مشغول خرید و فروش سهام و دارایی های خود هستند. اگر به دنبال تعریف بسیار ساده و حرفه ای باشید، ترید به معنی خرید و فروش سهام یا دارایی ها است. افرادی که ترید می کنند معمولاً مشغول خرید و فروش سهام، واحدهای پولی، کامودیتی ها و مشتقات هستند. کامودیتی ها عموماً به مواد اولیه صنایع گفته می شود که می توان از بین آن ها معروف ترین شان یعنی طلا و نفت را مثال زد.

شبکه ای که در آن ترید انجام می شود نیز مارکت یا همان بازار نامیده می شود. اولین ترید تاریخ همان معاملات پایاپایی که بود که بدون پول و به صورت کالا به کالا انجام می شد. بعد از آن با ظهور اقتصادهای نوپا، پول های فلزی برای ترید یا همان معاملات وارد چرخه اقتصادی شد. امروزه نیز با به وجود آمدن پول ترید به راحت ترین شکل ممکن و در بازارهای جهانی انجام می شود.

حالا اگر ترید بین دو نفر انجام شود به آن ترید دوجانبه (Bilateral Trade) و اگر بین بیش از دو نفر صورت بگیرد به آن ترید چندجانبه (Multilateral Trade) گفته می شود.

تریدر کیست؟

به کسی که عمل ترید (خرید و فروش) را انجام دهد، تریدر گفته می شود. معمولاً تریدرها فریلنسر بوده و برای خودشان کار می کنند. آنها می توانند به انتخاب خود وارد یکی از بازارها شده و اقدام به خرید و فروش سهام، ارزهای دیجیتال، کامودیتی ها یا واحدهای پولی کنند.

معمولاً تریدرها به گونه ای خرید و فروش می کنند که در قیمت های پایین تر خریداری کرده و در قیمت ها بالا بفروشند. با این کار سود به دست آورده و در نتیجه می توان گفت تریدری یک شغل است.

 

انواع ترید

ترید انواع و اقسام گوناگونی دارد ولی معمول ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

  • اسکالپ (Scalp): معمولاً به شخصی که به شیوه اسکالپ ترید می کند، اسکالپر گفته می شود. این شخص ممکن است در روز حتی 100 ها یا هزاران ترید انجام دهد! البته روی هر معامله سود جزئی کرده و با سرعت زیاد خارج می شود. معمولاً ترید اسکالپ توسط ربات ها انجام می شود وشخص دخالتی در انجام معاملات ندارد.
  • سویینگ (Swing): یکی دیگر از انواع ترید سویینگ نام دارد که فرد سهام یا ارز دیجیتال خریداری شده خود را برای مدت چند روز تا چند هفته نگه داشته و سپس اقدام به فروش آن می کند. تریدرهایی که از این سیستم استفاده می کنند معمولاً خرید و فروش خود را براساس تحلیل تکنیکال انجام می دهند.
  • دی تریدر (Day Trader): حرفه ای ترین سبک ترید را دی ترید می نامند. در این نوع از ترید شخص تریدر معامله خود را بیش از یک روز ادامه نمی دهد و در بازه زمانی روزانه اقدام به خرید و فروش می کند. دی تریدرها باید قدرت بالایی در تحلیل تکنیکال داشته باشند.
  • هولدرها (Holder): یکی دیگر از انواع ترید که معمولاً بازه زمانی بسیار طولانی دارد هولدینگ است. در این روش فرد معامله خود را برای طولانی مدت نگه داشته و ممکن است این بازه زمانی بین چند ماه تا چند سال باشد. به عنوان مثال بسیاری از افراد صاحب بیت کوین به امید گران تر شدن آن سال ها بیت کوین را نگه می دارند تا در قیمت های بالاتر اقدام به فروش آن کنند. به این نوع از ترید هودلر هم گفته می شود که در نتیجه یک غلط نگارشی به وجود آمده است.

 

چگونه تریدر شویم؟

برای تریدر شدن چند قدم بسیار مهم است که باید بردارید. ابتدا آشنایی با اصطلاحات و وضعیت کلی بازار مورد نظرتان است. یعنی باید انتخاب کنید که می خواهید فعالیت تریدری خود را با کدام بازار شروع کنید. درست است که همه بازارها از تحلیل تکنیکال تبعیت می کنند اما هرکدام از بازارها رفتارهای به خصوصی دارند که تنها با کسب تجربه در این بازارها موفق خواهید شد.

چگونه تریدر شویم

برای آشنایی هرچه سریع تر با بازارها پیشنهاد می کنیم در گروه های تلگرامی یا فروم های مربوط به ارزدیجیتال فعال بوده و سعی کنید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

<p>اگر می خواهید در جمع تریدرها باشید و سریع تر از دیگران از اخبار حوزه ارزهای دیجیتال مطلع شوید، حتماً با کلیک روی لینک زیر به کانال و گروه تلگرامی ارتش تریدرهای ای کلابز بپیوندید:</p>
<div class=”amnz”><a title=”” href=”https://telegram.me/eclubs” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”> ورود به کانال تلگرام </a></div>
<!– wp:paragraph –>

 

1. یادگیری تحلیل تکنیکال

برای یادگیری تحلیل تکنیکال کتاب ها، مقالات و فایل های ویدئویی بسیاری وجود دارد که می توانید از آنها برای شروع یادگیری خود استفاده کنید. معمولاً نیازی نیست در ابتدای راه هزینه ای پرداخت کنید می توانید به صورت آنلاین شروع به یادگیری کنید. اما به خاطر داشته باشید که سرعت یادگیری تان کمتر خواهد بود. در صورتی که با خرید یک دوره آموزشی می توانید از تجربیات چندین ساله یک تریدر موفق بهره مند شده و با سرعت زیادتری وارد مسیر ترید شوید.

 

2. تمرین، تمرین، تمرین ترید

یکی از مهم اصول برای تریدر شدن تمرین کردن است. سعی کنید مباحثی که یاد گرفته اید را به کار بسته و بر روی چارت ها اجرایی سازی کنید. به عنوان مثال اگر امروز خط ترند را یاد گرفته اید، شروع به کشیدن خط ترند بر روی نمودارها کنید تا متوجه اشتباهات خود شوید.

همچنین برای تمرین می توانید از پیپر ترید (Paper Trade) استفاده کنید. پیپر ترید به تریدی گفته می شود که به صورت واقعی انجام نشده و شما به صورت ذهنی یا دمو اینکار را انجام می دهید.

 

منبع: timothyskes، capital

 

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار