همانطور که می دانید با توجه به تحریم های گسترده آمریکا برعلیه کشور ایران و مشکلات اقتصادی پیش آمده ایران دائماً در حال تلاش برای دور زدن تحریم ها و کاهش اثرات منفی آنهاست. اما اخیراً خبری مبنی بر اولین خود تحریمی ملی ارز دیجیتال در ایران منتشر شده که در این مقاله به بررسی صحت آن خواهیم پرداخت.

با توجه به اقدامات اخیر شاید ایران اولین کشور خود تحریم کننده ارزهای دیجیتال برای حمایت از بیت کوین استخراج شده در داخل کشور باشد.

براساس توییت منتشر شده توسط نشریه خبری ایران اینترنشنال در روز چهارشنبه، بانک مرکزی ایران براساس تصویب هیئت وزیران اعلام کرد که ارزهای دیجیتال معامله شده در ایران حتماً باید در ایران استخراج شده باشند و معامله ارزهای دیجیتال استخراج شده خارجی در ایران ممنوع خواهد بود.

تحریم ارزدیجیتال استخراج شده

این در حالی است که بسیاری از اظهارنظر کنندگان این کار را تقریباً غیرممکن دانستند، فاطمه فنی زاده وکیل بلاکچین به این نکته اشاره کرد که احتمالاً هدف اصلی این خود تحریمی بانک ها و نهادهای فارکسی هستند که از کریپتو برای واردات استفاده می کرده اند.

حالا ببینیم داستان واقعی چیست.

اواخر ماه آوریل بود که بانک مرکزی ایران قانون جدیدی را مبنی بر اینکه بانک ها و دیگر مؤسسات مالی می توانند از رمز ارزها برای واردات استفاده کنند را صادر کرد. براساس این چارچوب نیز مؤسسات مالی تنها می توانند از ارزهای دیجیتال استخراج شده از فارم های قانونی این کشور برای خریدهای خود استفاده کنند.

علت اصلی این قانونگذاری نیز به جهت اطمینان از استفاده از ارزهای استخراج شده داخلی و به نوعی تحریم ارزهای دیجیتالی استخراج شده در خارج از کشور برمیگردد.

از سال 2019 قانون گذاران بیش از هزاران مجوز برای استخراج رمزارزها در کشور صادر کردند که یکی از این مجوزها مربوط به فارم 6000 دستگاه ترکیه ای بود.

این قانون جدید ممکن است به همین جهت و به منظور تفکیک ارزهای دیجیتال استخراج شده داخلی از خارجی صورت گرفته باشد. مؤسسه تحقیقات مرکزی مجلس در سال 2018 خواستار استفاده از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم های فلج کننده اقتصادی شد و کار تاجایی پیش رفت که آنها در یک گزارش اعلام نمودند که می توان از رمز ارزها به عنوان اهرمی برای تجارت های بین المللی استفاده کرد:

به گفته کارشناسان این حوزه یکی از راه های جلوگیری از اثرات سوء تحریم های ناعادلانه استفاده از ارزهای رمز پایه برای انجام تجارت های خارجی است.

 

اگر بخواهیم این خود تحریمی جدید در زمینه ارزهای دیجیتال، استخراج و واردات را نادیده بگیریم، رابطه ایران با ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار زیادی داشته و اگر خاطرتان باشد همین چندماه قبل بود که مقامات رسمی استفاده بیش از حد از برق را مقصر کمبود برق دانستند در حالی که متخصصان زیرساخت های فرسوده را مقصر این مشکلات در کشور اعلام کردند.

 

منبع: Cointelegraph

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار