آیا استفاده از بیت کوین در ایران قانونی است یا اینکه خرید و فروش آن جرم محسوب می شود؟ این احتمالاً اولین سؤالی است که به ذهن تازه واردهای علاقمند به بیت کوین می رسد.

اگر در یک کلمه بخواهیم بگوییم: بله! بیت کوین قانونی است.

البته به علت اینکه به تازگی پای بیت کوین به حوزه مربوط به ارزهای دیجیتال و اقتصاد باز شده هنوز ساز و کار دقیقی در این مورد وجود نداشته و تنها یک سری شرایط خاص مربوط به استفاده از ارزهای دیجیتال مطرح شده که در ادامه مقاله سایت ای کلابز به بررسی همه این موارد خواهیم پرداخت.

بیت کوین در ایران قانونی است یا غیر قانونی؟

طبق اخبار و تصمیمات اتخاذ شده در سال 98 بیت کوین در ایران هنوز به صورت رسمی به عنوان پول دیجیتال شناخته نمی شود ولی استفاده از آن هم جرم نیست.

بیت کوین در ایران؛ قانونی یا غیرقانونی
بیت کوین در ایران غیر قانونی است؟

بر طبق ماده 2 قانون مجازات عمومی :«ماده 2 – هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان‌جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد.»

در نتیجه چون مجازاتی برای خرید (Buy) و فروش (Sell) یا نگهداری (HOLD) ارزهای دیجیتال وجود ندارد در نتیجه اینکار جرم به حساب نمی آید.

تنها نکته مهم در هنگام ورود به دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال این است که تقریباً مسئولیت و ضمانت تمامی سرمایه شما به عهده خود شما خواهد بود و هیچ حمایت و ضمانت دولتی یا بانکی شامل حال شما نخواهد شد.

بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟

خب حالا که خیال مان از وضعیت بیت کوین در ایران راحت شد، بهتر است به سراغ دیگر کشورها برویم. البته طبق آمارها بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که تنها 0.4% از پول دنیا به صورت بیت کوین بوده و تنها بعضی از کشورها بیت کوین را قبول نداشته و آن را ممنوع می دانند. اما در ایران به خاطر فشار و مشکلات تحریمی خرید و فروش آن ممنوعیتی نداشته و حتی در صورت بروز مشکل در معاملات مجازی می توانید شکایات خود را تا پای دادگاه هم ببرید.

بیت کوین در ایران و دنیا
بیت کوین در ایران

با این وجود هر روز بر تعداد کشورهایی که بیت کوین و ارزهای دیجیتال را قانونی می دانند افزوده می شود زیرا بیت کوین ارز محبوبی است که هیچ چیز جلودار محبوبیت آن نخواهد بود.

بعضی از کشورها نیز بیت کوین و ارزهای دیجیتال را به خاطر جلوگیری از تأثیر گذاری آن بر روی اقتصاد ممنوع اعلام کرده و سعی دارند تا ارزهای دیجیتالی خود را وارد این حوزه کنند.

این کشورهای محدود کننده بیت کوین شامل موارد زیر می شوند:

  • چین
  • هند
  • مصر
  • مراکش
  • زیمباوه

در دیگر کشورهای دنیا مثل ایران نیز استفاده از ارزهای دیجیتال ممنوعیتی نداشته و بعضی از کشورها نیز تا به این لحظه هیچ نظری در مورد استفاده کردن یا نکردن این ارزهای دیجیتالی نداشته اند.

اختیار بانک مرکزی در عرضه ارز دیجیتال

در مورد اختیار بانک مرکزی در تولید ارز دیجیتال، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: انتشار ارزهای دیجیتالی در ایران با پشتوانه طلا، فلزات گرانبها برای همیشه در اختیار بانک مرکزی خواهد بود. یعنی همانگونه که هیچ کسی جزء بانک مرکزی اجازه چاپ اسکناس را ندارد، کسی هم نمی تواند رمز ارز با پشتوانه طلا، فلزات با ارزش و ارزهای جهانی را در داخل کشور ایران عرضه کند.

البته ناصر حکیمی در این مورد افزود: این موضوع به این معنی نیست که تمامی رمز ارزها در انحصار بانک مرکزی خواهد بود. بلکه ارزهای دیجیتال کاربردهای بسیار متنوعی دارد که تنها یکی از این کاربردها استفاده به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه است. نکته مدنظر بانک مرکزی این است که تولید و عرضه ارز دیجیتالی در بازار پولی به عنوان یک ابزار پرداختی در اختیار بانک مرکزی خواهد بود.

استخراج بیت کوین در ایران قانونی یا غیر قانونی؟

اگر در یک کلمه بخواهیم به سؤال پاسخ دهیم: بله، استخراج بیت کوین در ایران نیز قانونی است ولی باید برای این کار قبل از هر چیزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز آن را دریافت کنید.

البته قبل از این کار باید دستگاه های ماینینگ تهیه کنید که در حال حاضر بدون هیچ منع قانونی می توانید اقدام به خرید و فروش ماینر کنید. تنها نکته برای خرید دستگاه های ماینر داشتن مجوز واردات آن خواهد بود.

پس از اعلام تعرفه گمرکی مربوط به واردات دستگاه ماینر به کشور، وزا با تصویب مصوبه ای با استخراج ارزهای دیجیتالی موافقت کرده و ماینینگ به عنوان یک فعالیت صنعتی در کشور معرفی شده است.

چگونه مجوز واردات دستگاه ماینر بگیریم؟

برای گرفتن مجوز ورود و ثبت سفارش برای وارد کردن دستگاه ماینر ابتدا باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور مراجعه کرده و پس از ثبت سفارش مراحل را از طریق گمرک کشور پیگیری شود.

در مورد مجوزهای قانونی واردات ماینر باید به این نکته اشاره کنیم که گمرک حساسیت ویژه ای روی این دستگاه ها داشته و اگر کالایی علاوه بر ثبت سفارش نیاز به اخذ مجوز از سایر سازمان ها برای ترخیص شدن داشته باشد، باید این مجوزها به صورت سیستمی گرفته شود تا گمرک اجازه ورود کالا را به وارد کننده بدهد.

اگر تصمیم شما برای خرید ماینر قطعی است، بهتر است با مطالعه مقاله بهترین و پرسودترین استخرهای استخراج بیت کوین در سال 2020 خود را برای صاحب فارم شدن و استخراج در ایران آماده کنید.

نگاهی به گذشته بیت کوین در ایران

تا سال 97 تقریباً می توان گفت که هیچ ساز و کار یا قانون گذاری در مورد خرید و فروش بیت کوین در ایران یا استخراج آن وجود نداشت. از سال 98 و با گرم شدن بیش از حد ماه تابستان بود که مصرف برق بالا مسئولان را متوجه دستگاه های ماینری کرد که قسمتی از برق را برای استخراج بیت کوین در ایران مصرف می کنند.

اگر می خواهید در جمع تریدرها باشید و سریع تر از دیگران از اخبار حوزه ارزهای دیجیتال مطلع شوید، حتماً با کلیک روی لینک زیر به کانال و گروه تلگرامی ارتش تریدرهای ای کلابز بپیوندید.

همین موضوع برق باعث شد تا بحث بیت کوین نسبت به سال های گذشته داغ تر شده و مسئولان به فکر اتخاذ تصمیماتی برای حوزه ارزهای دیجیتالی، استخراج یا خرید و فروش آن باشند.

منبع: cointelegraph

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار