بلاکچین (Blockchain) و بیت کوین (Bitcoin) کلماتی هستند که این روزها بارها و بارها شنیده می شوند ولی شاید حتی با معنی این کلمه هم آشنایی نداشته باشیم و بدون اطلاعات کافی از آن استفاده هم بکنیم. بدون شک این اولین و آخرین مقاله است که در مورد بلاکچین خواهید خواند، چون در همین یک مقاله به ساده ترین شکل ممکن برای شما بلاکچین را توضیح می دهیم.

کافی است هر آنچه بعد از خواندن این مقاله یاد گرفتید را برای چند نفر دیگر توضیح دهید تا برای همیشه در ذهن شما باقی ماند. تا انتهای مقاله همراه ای کلابز باشید.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین تکنولوژی است که بیت کوین یا همان ارز دیجیتالی شماره یک دنیا را به اینجا رسانده است.

لابد شما هم شنیده اید که می گویند پشت هر مرد موفق یک زن فداکار است. خب، قضیه بیت کوین هم دقیقاً همین است، پشت سر موفقیت بیت کوین شبکه ای به نام بلاکچین قرار گرفته که باعث شده تا او به اینجا برسد.

بگذارید یک مثال ساده برایتان بزنیم اگر تصور کنیم که ارزهای دیجیتالی ماشین هستند، بدون شک بلاکچین جاده ای است که ماشین ها بر روی آن رفت و آمد می کنند.

شاید ارزهای دیجیتالی منتقدان و طرفداران زیادی داشته باشد ولی هیچ شکی در مورد آینده بسیار روشن این شبکه پیچیده وجود نداشته و بدون شک بلاکچین تکنولوژی است که در آینده دنیا را متحول می کند. خواندن مقاله بلاکچین توسط شما در سال 2020 بسیار شبیه زمانی است که تکنولوژی اینترنت در سال 1994 تازه عرضه شده بود و مردم به دنبال این بودند که ببینند معنی آن چیست و دقیقاً چه به چه درد می خورد.

تعریف بلاکچین

اگر دقت کنید بلاک چین ترکیب دو کلمه انگلیسی Block + Chain است. کلمه Block در انگلیسی یعنی بلوک و Chain به معنی زنجیره است. خب، پس تا این لحظه معنی بلاکچین را متوجه شدیم، ما با زنجیره بلوک ها سر و کار داریم. بلاکچین دقیقاً مثل زنجیری از داده ها است که همه به هم متصل بوده و هر کدام از این زنجیرها به زنجیر قبلی خود وابسته است.

بلاکچین چیست؟
بلاکچین

خب احتمالاً ذهن شما سمت این رفته که داخل این بلوک ها چه چیزی قرار گرفته است که انقدر با ارزش است.

مثلاً بیایید شبکه بلاکچین ارز دیجیتالی بیت کوین را با هم تصور کنیم:

  • در داخل هر بلوک یک سری از تراکنش های مربوط به بیت کوین (منظورمان همان جابه جایی پول ها است) ثبت شده که در یک بازه زمانی مشخصی انجام شده اند.
  • همه این بلوک ها در کنار یکدیگر بلاکچین بیت کوین را تشکیل داده و شاهد تمامی نقل و انتقالات مالی هستند که از زمان به وجود آمدن بیت کوین اتفاق افتاده است.

بلاکچین در کجا قرار دارد؟

در اصل بلاکچین یک شبکه از کامپیوتر ها است که ممکن است در هر نقطه از دنیا قرار گرفته باشد. کامپیوترهایی که در اختیار شبکه بلاکچین قرار گرفته باشند، تمامی اطلاعات و تراکنش هایی که تا کنون بر روی شبکه بلاک چین انجام شده باشد را داخل خودشان ثبت می کنند.

این ویژگی خاص باعث شده تا بلاکچین غیر متمرکز (decentralized) بوده و همین محدود نبودن آن به یک مکان خاص قدرت باور نکردنی به شبکه بلاکچین بخشیده است.

غیرمتمرکز
شبکه غیر متمرکز

شنیده اید که سوسک ها از بمباران هسته ای هم جان سالم به در می برند؟ خب، همین غیر متمرکز بودن بلاکچین و داشتن نماینده های کامپیوتری در سراسر دنیا باعث شده تا بلاک چین هم از قطع برق و آشفتگی های سیاسی در امان باشد. حالا تصور کنید هر چه به تعداد کامپیوترهای شبکه اضافه شود، قطعاً قدرت آن هم بیشتر خواهد شد.

فواید بلاکچین

بلاکچین چگونه کار می کند؟

در حقیقت ارزش بلاک چین به امنیت  توزیع شده سیستم آن است که میلیون ها کامپیوتر در سراسر دنیا امنیت آن را تضمین می کنند. به همین خاطر بلاکچین یک سری ویژگی ها دارد که برای استفاده یا به وجود آمدن بلاک چین ضروری است.

یکی از این ویژگی ها ماینر ها (کارگران معدن) هستند که هر لحظه در حال تغییرند.

برای اینکه درک این موضوع برای شما ساده باشد تصور می کنیم که ماینرها همان اشخاص یا شرکت هایی هستند که نرم افزارهای ویژه ای را نصب می کنند تا بتوانند از شبکه بیت کوین استفاده کنند.

این کارگران معدنی که به آن ها اشاره کردیم برای اینکه شبکه بتواند به کار خود ادامه دهد ضروری هستند. بدون آن ها هیچ کامپیوتری از شبکه بلاک چین حمایت نکرده و در نتیجه هیچ تراکنشی (نقل و انتقال) روی آن انجام نشده و شبکه کاملاً فلج خواهد شد.

بلاکچین چیست؟
عملکرد بلاکچین

خب، چه ضرورتی دارد که این کارگران به کار خود روی شبکه ادامه دهند؟! گربه هم برای رضای خدا موش نمی گیرد! خب به همین خاطر شبکه برای راضی نگه داشتن این کارگران معدن که بلوک بعدی را در زنجیره بلاکچین پیدا می کنند، پاداش خواهد داد. این پاداش در شبکه بلاکچین بیت کوین به صورت ارزهای دیجیتالی پرداخت خواهد شد.

فواید شبکه بلاک چین

اولین فایده و مزیت استفاده از این شبکه توانایی ذخیره، تأیید، توزیع و ثبت همیشگی مقدار زیادی از اطلاعات است. یعنی بلاکچین بدون هیچ واسطه ای همه کارهای دیگران را انجام داده و جوابگوی هیچ سازمان خاصی نباید باشد.

یکی دیگر از فواید این است که اطلاعات همیشگی بوده و هیچ کسی اجازه تغییر و دست بردن در اطلاعات ثبت شده را نخواهد داشت. یعنی می توانیم بگوییم اطلاعاتی که داخل شبکه بلاکچین ثبت شده باشد برای همیشه جاودانه شده است!

بیت کوین یکی از مثال های قابل مشاهده اجرا شده بر روی شبکه بلاک چین است که بدون نظارت هیچ نهاد نظارتی مالی به کار خود ادامه داده و بدون هیچ مشکلی کار می کند.

مثلاً گوگل، فیسبوک و آمازون و دیگر شرکت های این چنینی را در نظر بگیرید. این شرکت هایی که نام بردیم کل فضای اینترنت را تحت نظر داشته و کنترل می کنند. بسیاری از عکس ها، ایمیل ها، ویدئو و اطلاعات شما بر روی سرور این شرکت ها ذخیره شده و قابل دزدیدن هستند.

شاید باور نکنید ولی این سرویس ها دائماً از اطلاعات شما استفاده کرده و حتی رفتارهای شما را تحت نظر دارند! یعنی زمانی که شما از جیمیل به صورت رایگان استفاده می کنید، آن ها تمامی اطلاعات شما را جمع آوری کرده و ممکن است به بالاترین قیمت به دیگران بفروشند.

خب، برعکس این موضوع این شبکه دنیای آزاد اطلاعات است که هیچ کسی آن را تحت کنترل نداشته و کسی نمی تواند از آن ها سوء استفاده کند. به همین خاطر بلاکچین به این جهان پا گذاشته تا انحصارهای قبلی را به چالش بکشد.

اگر می خواهید در جمع تریدرها باشید و سریع تر از دیگران از اخبار حوزه ارزهای دیجیتال مطلع شوید، حتماً با کلیک روی لینک زیر به کانال و گروه تلگرامی ارتش تریدرهای ای کلابز بپیوندید.

امنیت بلاک چین

همانطور که پیش از این هم گفتیم سیستم بلاکچین غیر متمرکز بوده و کسی امکان هک یا دسترسی به آن را نخواهد داشت. شبکه بلاکچین در سراسر دنیا توزیع شده و کسی نمی تواند به همه این شبکه ها به صورت همزمان حمله کند، در نتیجه امنیت این شبکه تضمینی بوده و از بین بردن اطلاعات خیال خامی است که هیچ وقت عملی نخواهد شد.

منبع: cryptomaniaks

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار