مدت ها است که بنزین ونزوئلا همچون ایران یارانه ای شده اما خبر جدید همه را شگفت زده کرد. طبق قانون جدید تصویب شده در کشور ونزوئلا زین پس تمامی پمپ بنزین های این کشور از ارز دیجیتالی دولت ونزوئلا با نام پترو (Petro) پشتیبانی کرده و مردم می توانند با استفاده از این ارز دیجیتالی با قیمت پایین تری نسبت به دیگران اقدام به خرید فرآورده های نفتی مثل بنزین کنند.

ارز دیجیتالی Petro یکی از ارزهای با پشتوانه نفتی است که منحصر به کشور ونزوئلا بوده و اکنون بعد از انتشار این خبر برای استقبال بیشتر مردم به عنوان یکی از راه های خرید بنزین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بنزین ونزوئلا

نکته جالب این است که انتشار این خبر همزمان با خبر برداشته شدن یارانه بنزین منتشر شده و همین باعث افزایش قیمت قابل توجه قیمت بنزین خواهد شد. زیرا پیش از این قیمت بنزین ونزوئلا مقداری حدود 0.02$ دلار به ازای هر لیتر بوده که بسیار ناچیز است.

 

معرفی سیاست جدید بنزین ونزوئلا

در بحبوحه کمبود بنزین در کشور ونزوئلا این کشور تصمیم گرفت تا نهایتاً در ماه ژون یارانه قیمت بنزین را به کلی حذف کند. سیاست جدید بنزین ونزوئلا با سهمیه بندی و اختصاص دادن 120 لیتر به صورت ماهانه به دارندگان خودرو که حدود دو باک کامل بنزین در هر ماه می شود تصویب شده است. همچنین موتور سواران نیز می توانند ماهیانه از 60 لیتر بنزین سهمیه بندی شده برای خود بهره مند شوند.

در این سیاست جدید بنزینی پرداخت با ارز دیجیتال پشتوانه نفت با نام Petro نیز به جمع مزایای قابل استفاده برای ارزان تر تمام شدن قیمت بنزین ونزوئلا افزوده شده و تمامی پمپ بنزین های این کشور این ارز دیجیتالی را ساپورت می کنند.

البته در حال حاضر امکان پرداخت پترو با نرم افزار Petro App، تنها ولت دیجیتالی پشتیبان ارز دیجیتالی پترو وجود ندارد. اما همشهریان ونزوئلایی می توانند با استفاده از سیستم پرداخت بیومتریک (پاتریا) که توسط بزرگترین بانک ونزوئلا راه اندازی شده اقدام به پرداخت وجه بنزین خود به صورت ارز دیجیتال کنند.

 

یارانه تنها برای دارندگان کارت شناسایی

البته در پی حذف یارانه بنزین، سخت گیری های این کشور بیشتر شده و یارانه تخصیص یافته برای دریافت بنزین فقط در اختیار افرادی که Fatherland Card این کشور را داشته باشند، قرار خواهد گرفت. کارت Fatherland یک نوع کارت شناسایی مخصوص کشور ونزوئلا است که مورد انتقاد بسیاری از مردم این کشور قرار گرفته و بسیاری از افراد حتی برای گرفتن آن اقدام نکرده اند.

با قطع یارانه بنزین ونزوئلا بسیاری از افراد در کشور ونزوئلا و سهمیه بندی بنزین، از این به بعد افرادی که کارت شناسایی Fatherland نداشته یا می خواهند بیش از میزان سهمیه بندی شده بنزین مصرف کنند باید هزینه بیشتری بپردازند. زیرا قیمت بنزین ونزوئلا در شرایط سهمیه بندی شده حدود 0.02$ به ازای هر لیتر بوده و در صورت نداشتن یارانه این قیمت به 0.50$ در هر لیتر خواهد رسید.

 

بازار سیاه بنزین ونزوئلا

یکی از نکات عجیب در این سیاست جدید بنزینی، دسترسی رایگان دارندگان خودروهای دولتی به بنزین است. افراد دارای خودروهای دولتی می توانند بدون پرداخت هزینه و به صورت رایگان بنزین بزنند. همین نکته نیز باعث رونق گرفتن بازار سیاه در این کشور شده و طبق گزارشات هزینه بنزین در بازار سیاه بنزین ونزوئلا به لیتری 4$ هم می رسد.

علی رغم اینکه کشور ونزوئلا یکی از کشورهای غنی از نظر فرآورده های نفتی و بنزینی است، همه این موارد نتیجه سوء مدیریت، مشکلات پالایشگاهی و تأثیر تحریم های آمریکا بر روی این کشور است که حالا ونزوئلا را با مشکل تأمین بنزین مواجه کرده است. همه اینها در حالی است که در حال حاضر کشور ونزوئلا بنزین مورد نیاز خود را با وجود مخالفت آمریکا از طریق واردات از ایران تأمین می کند.

 

منبع: cointelegraph

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار