قطعاً این روزها شماهم پیام های زیادی در مورد کلاهبرداری بودن تتر یا همان USDT دریافت کرده اید. در حقیقت USDT (تتر) یک استیبل کوین برابر با ارزش 1 دلار در بازار است. اما واقعاً چه اتفاقی دارد می افتد؟

در این مطلب خواندنی از ای کلابز این موضوعات و بحث ها را در مورد تتر بررسی خواهیم کرد.

ابتدا موضوع از جایی شروع شد که حرف و حدیث ها پشت سر تتر بالا گرفت و همه شروع به عنوان کردن شکایاتی برعلیه USDT و کلاهبرداری بودن آن کردند. اما ظاهراً آمارها همه چیز جدی تر کرده است.

اگر نگاهی به آمارها بیندازیم سهم بازار USDC در طول چندماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته و این در حالی است که دامنینس استیبل کوین تتر برای اولین بار در تاریخ به زیر 75% رسیده که می تواند زنگ خطری برای تریدرها و هولدرهای این استیبل کوین باشد.

طبق آمار منتشر شده توسط سایت رسمی گلس نود در تاریخ 1 فوریه، میزان USDC در صرافی ها در عرض تنها 1 ماه 112% رشد داشته و از سهم بازار 431$ میلیون دلار به بیش از 915$ میلیون دلار رسیده است.

از ابتدای امسال یعنی سال 2021، حدوداً 1$ میلیارد دلار USDC وارد چرخه بازار شده که در این لحظه بیش از 90% آن به صرافی های متمرکز فرستاده شده است. و این یعنی بیش از نیم میلیارد USDC در عرض یک ماه راهی صرافی ها شده است. طبق آمار گلس نود تریدرها پول خود را به صورت استیبل کوین در صرافی ها نگه داشته اند تا در صورت پیش آمدن فرصت مناسب در کف قیمتی خرید داشته باشند.

البته یکی از علل رشد سهم بازار USDC می تواند معرفی قابلیت تبدیل یکپارچه استیبل کوین- به – فیات برای USDC به USD باشد که در ماه گذشته توسط Circle معرفی شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده شرکت Circle از ابتدای سال 2020، پشتیبانی استیبل کوین Circle بیش از 900% رشد داشته و از 500 میلیون دلار به 5.1 میلیارد دلار رسیده است.

سمت دیگر ماجرا نیز جالب است که مجموع تتر درگردش در همان بازه زمانی حدود 500% رشد داشته است. اما بد نیست سراغ سومین استیبل کوین پرطرفدار موجود در بازار به نام MakerDAO’s Dai هم برویم. این استیل کوین که همه آن را با نام Dai می شناسند نیز رشد 3800% درصدی را تجربه کرده و از سهم بازار 40$ میلیون دلاری در ژانویه 2020 اکنون به 1.6$ میلیارد دلار رسیده است.

استیبل کوین بایننس با نام BUSD نیز که در مقام چهارم قرار دارد، رشد قابل توجهی داشته و حدود 600% افزایش سهم بازار داشته و اکنون به سهم بازار 1.4$ میلیارد دلاری رسیده است. حال که از وضعیت استیبل کوین های موجود در بازار مطلع شدیم. آمارها نشان می دهد که رقابت بین استیبل کوین ها شدت گرفته و همین باعث شده تا دامیننس استیبل کوین تتر یا همان USDT برای اولین بار به کمتر از 75% برسد.

سهم بازار USDT یا تتر

البته کاهش قابل توجه سهم بازار تتر می تواند ارتباطاتی به حرف و حدیث های پیش آمده پشت سر تتر و بحث مشکلات قانونی با دادستان کل نیویورک داشته باشد که همین موضوع باعث شده تا تریدرها برای محافظت از استیبل توکن های خود دنبال جایگزین بدون سوء پیشینه تری باشند.

اگر نگاهی به تاریخچه تتر هم بیندازیم متوجه می شویم. این موضوع سابقه دار بودن تتر حقیقت دارد. به عنوان مثال در تاریخ 5 ام ژانویه 2021 و اکتبر 2018 قیمت هر واحد تتر به 0.96$ دلار هم رسیده است.

حتی در صورت تصویب قانون «Stable Act» توسط قانونگذاران ایالات متحده، واحد پولی تتر ممکن است تحت فشار بیشتری هم قرار بگیرد. در صورت تصویب این قانون، صادر کنندگان استیبل کوین ها باید مجوز بانکی گرفته و برای حسابرسی توسط فدرال رزرو اقدام کنند. در مرحله بعدی هم بیمه شده و دارایی های خود را در صندوق ذخیره فدرال محافظت کنند.

با وجود تمامی این داستان های پشت سر تتر شاید بد نباشد که به فکر جایگزینی برای تتر یا همان USDT محبوب در بین ایرانیان بود.

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار