یکی از رایج ترین کلماتی که در بین معامله گران ارزهای دیجیتال می شنویم کلمه اسپات است. در اصل کلمه Spot به انگلیسی یعنی نقطه یا معاملات نقطه ای است. البته در بین کاربران خارجی به آن cash ترید هم گفته می شود.

علت اصلی نامگذاری این شیوه ترید نیز به این خاطر است که در مارکت، قیمت لحظه ای یک سهم، کمودیتی یا رمز ارز با نام قیمت اسپات شناخته می شود. یعنی قیمتی که در لحظه یک دارایی مالی امکان خرید و فروش دارد. یعنی شما روی یک نقطه مشخص با یک قیمت تعیین شده امکان خرید و فروش دارایی خود را خواهید داشت.

تمامی موارد گفته شده اطلاعات کلی در مورد این شیوه ترید بود. اگر علاقمند به حرفه ای شدن در این بازار هستید حتماً تا انتهای این مطلب از سایت ای کلابز همراه ما باشید.

 

1. اسپات تریدینگ (Spot Trading) چیست؟ درک مفهوم

اسپات در حقیقت شیوه خرید و فروش دارایی ها با نرخ کنونی بازار ات که به آن قیمت اسپات هم گفته می شود. در این نوع معامله بلافاصله یا با تأخیر بسیار جزئی شما با پرداخت هزینه مورد نیاز صاحب آن دارایی خواهید شد. شیوه اسپات تریدینگ نیز بیشتر در بین دی تریدرها (تریدرهای روزانه) رایج است و با استفاده از این شیوه ترید می توانند با سرعت زیاد دارایی مورد نظر خود را بدون نگرانی از تاریخ انقضا و با کمترین کمیسیون خریداری کنند.

به همین خاطر این شیوه به خاطر کم هزینه بودن و منقضی نشدن مورد علاقه تریدرهایی است که هر روز در بازارارزهای دیجیتال مشغول کسب درآمد هستند.

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چند نوع معامله مگر وجود دارد و آیا همه معاملات لحظه ای نیستند؟ خب شاید شما با ترید فیوچرز آشنایی نداشته باشید. در ترید فیوچرز یا همان بازار مشتقات (derivatives) شما صاحب آن دارایی نخواهید بود و فقط از بالا یا پایین رفتن قیمت با توجه به پوزیشن خودتان سود خواهید گرفت.

اجازه بدهید تا با یک مثال ساده اسپات تریدینگ را برایتان واضح تر توضیح دهیم. فرض کنید که در حین تحلیل نمودارها متوجه می شوید که به زودی قیمت اتریوم صعودی خواهد شد.

اکنون قیمت بیت کوین روی 2000$ دلار قرار گرفته است و شما احتمال می دهید که قیمت این رمزارز تا 2300$ دلار هم افزایش خواهد یافت. در نتیجه در بازار اسپات حجم مورد نظرتان برای بیت کوین را خریداری کرده و در صورت افزایش قیمت با سود خواهید فروخت.

اما اگر پیش بینی شما اشتباه از آب دربیاید و مثلاً قیمت بیت کوین تا 1950$ دلار کاهش پیدا کند، نه تنها سودی به دست نمی آورید بلکه ضرر خواهید کرد.

اسپات

در شکل بالا نحوه سود و ضرر در معاملات اسپات به خوبی مشخص شده، به صورتی که اگر بعد از خرید قیمت افزایش پیدا کند شما سود کرده اید و اگر قیمت کاهش پیدا کند شما ضرر خواهید کرد.

 

2. چرا تریدرها به معاملات اسپات علاقه دارند؟

به دلایل زیر شما هم همانند تریدرهای دیگر می توانید به بازار معاملات اسپات علاقمند شوید:

  • می توانید با قیمت واقعی و در لحظه دارایی مورد نظرتان را در بازار اسپات خریداری کنید
  • هزینه تراکنش یا معامله بسیار کمی در مقایسه با انواع دیگر ترید با توجه به صرافی پرداخت خواهید کرد.
  • هیچ تاریخ انقضایی برای خرید شما وجود ندارد و می توانید همیشه سهام یا دارایی مورد نظر را برای خودتان نگهدارید.
  • این نوع از ترید برای معاملات کوتاه مدت بسیار مناسب است زیرا هیچ انقضایی در کار نیست
  • می توانید قیمت لحظه ای را روی نمودار بررسی کرده و از تحلیل تکنیکال استفاده کنید

 

2.1 انتخاب بازار مورد نظر برای اسپات تریدینگ

اسپات فقط مربوط به معاملات ارزهای دیجیتال نبوده و می توانید بازار مورد نظرتان برای انجام معاملات اسپات را از بین گزینه های زیر انتخاب کنید:

  • فارکس که شامل جفت ارزهای مهمی مثل یورو/دلار و پوند استرلینگ/ دلار می شود
  • کمودیتی ها مثل نفت، طلا و نقره
  • سهام ها مثل سهام شرکت اپل و تسلا
  • شاخص ها مثل FTSE 100، Germany 30 و US 500
  • ETF ها مثل S&P 500 و FTSE 100 UCTIS ETF

 

3. آموزش اسپات در بایننس و صرافی ها

معمولاً شیوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف یکسان است. اما با توجه به اینکه بیشتر افراد در صرافی بایننس و صرافی های خارجی اقدام به معامله می کنند. بهتر است برای آموزش مفاهیم و نکات مهم این شیوه ترید به سراغ بایننس (Binance) برویم.

خب در ابتدا باید با یک سری مفاهیم اولیه برای آشنایی با ترید اسپات آشنا شویم:

3.1 اوردر بوک (Order book)

اوردر بوک در حقیقت لیست سفارش های خرید و فروش یک ارز دیجیتال است که ممکن است افراد، ربات ها یا سرمایه گذاران بزرگ به وجود آورنده این لیست سفارش ها باشند. صرافی بایننس در قسمت Order book خود سفارشات خرید و فروش را به صورت لحظه ای برایتان به نمایش درخواهد آورد که باید هنگام خرید و فروش به این قسمت توجه داشته باشید.

اسپات تریدینگ

همانطور که در تصویر مبینید در بخش معاملات اسپات صرافی بایننس یک بخش به اوردر بوک اختصاص داده شده و میزان و حجم سفارشات به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است. به عنوان مثال اگر شماهم بخواهید 1 واحد بیت کوین روی قیمت 2000$ دلار خریداری کنید، سفارش شما نیز وارد این لیست خرید خواهد شد و هرزمان که قیمت بیت کوین بر روی 2000$ دلار قرار گرفت، 1 واحد بیت کوین به حساب شما خواهد نشست.

اگر دقت کنید اوردر بوک از دو قسمت با دو رنگ متفاوت قرمز و سبز تشکیل شده است. رنگ سبز نشان دهنده سفارش های خرید و رنگ قرمز نشان دهنده سفارش های فروش در صرافی است.

اوردر بوک

نکته: البته تریدرها با توجه به راحتی و سلیقه خود می توانند جای بخش خریداران و فروشندگان را با یکدیگر جابه جا کنند. به صورتی که سفارش فروشندگان در بالای قسمت سفارش خریداران قرار بگیرد.

نحوه اولویت بندی سفارش ها در اوردربوک نیز به نحوی است که نزدیک ترین قیمت به قیمت لحظه ای ارز دیجیتال، در صدر لیست قرار گرفته و این معامله اولویت بیشتری نسبت به دیگر سفارشات خواهد داشت. به عنوان مثال اگر قیمت اتریوم در این لحظه 300$ دلار باشد و شما درخواست خرید اتریوم روی قیمت 301$ دلار را ثبت کرده باشید.

بدون شک سفارش شما اولویت بیشتری نسبت به شخصی دارد که قصد خرید اتریوم روی قیمت 302$ دلار را دارد. در نتیجه ابتدا سفارش شما انجام شده و بعد اوردر بوک به سمت انجام دادن سفارش های قیمت بالاتر خواهد رفت.

 

4. انواع سفارشات در بازار اسپات

در این قسمت از مقاله به انواع مختلف سفارش ها در بازار اسپات اشاره خواهیم کرد تا حرفه ای خرید کنید.

 

4.1 سفارش Limit Order

لیمیت اوردر یا سفارش با قیمت معین یکی از ساده ترین انواع سفارش خرید و فروش است. در هنگام خرید به صورت Limit Order شما فقط باید دو پارامتر قیمت و مقدار خرید را مشخص کنید. برای ثبت این نوع سفارش تنها کافی است همانند شکل زیر قیمت خرید را در قسمت Price و مقدار خرید را در قسمت Amount صرافی وارد کنید و سپس با توجه به قصد خرید یا فروش دکمه Buy یا Sell را بزنید تا سفارش شما وارد Order book شود.

لیمیت اوردر

4.2 سفارش Market order

نوع دیگر سفارش خرید و فروش ارزهای دیجیتال مارکت اوردر است که در این شیوه بلافاصله بعد از ثبت سفارش، صرافی اقدام به خرید یا فروش ارزهای شما خواهد کرد. یعنی دیگر سفارش شما در اوردر بوک ثبت نشده و بلافاصله روی قیمت لحظه ای خرید و فروش خواهد شد.

اوردر مارکت

در این شیوه فقط کافی است میزان و حجم مورد نظر خود را وارد کنید تا میزان ارز موردنظرتان خریداری شود. هیچ نیازی به وارد کردن قیمت نیست، زیرا سفارش شما براساس قیمت لحظه ای بازار خریداری خواهد شد.

 

4.3 سفارش Stop-Limit

سفارش استاپ لیمیت بسیار شبیه Limit Order است اما پیچیدگی بیشتری نسبت به آن دارد. یعنی در لیمیت اوردر شما سفارش خودتان را با توجه به قیمت و حجم ثبت می کردید و دارایی مورد نظر بعد از رسیدن به آن قیمت، برای شما خرید یا فروش میشد.

اما در شیوه Stop limit داستان کمی متفاوت است و سفارش خرید و فروش شما تنها در صورت اجابت شدن پیش شرط فعال خواهد شد. به عنوان مثال قیمت بیت کوین 13500$ دلار است و شما قصد دارید تا بیت کوین را بعد از عبور از مقاومت 14000$ دلار خریداری کنید.

به عنوان مثال در تصویر زیر شما سفارش خود را به گونه ای ثبت می کنید که اگر قیمت بیت کوین به 14000$ دلار رسید، شرط شما اجابت شده و بازار به صورت اتوماتیک روی قیمت 14050$ برای شما حجم مورد نظر که در این مثال 1 بیت کوین است را خریداری کند.

استاپ لیمیت

در نتیجه به خاطر داشته باشید که کلمه Stop همان شرط شما برای انجام معامله است.

 

4.4 سفارش OCO

این نوع از معامله اسپات که به آن OCO هم گفته می شود، مخفف One Cancle the Other است. در حقیقت این سفارش ترکیبی از Limit Order و Stop Limit Order است. یعنی در این شیوه دو درخواست به صورت همزمان فعال می شود و در صورت اجابت شدن پیش شرط یکی از این دو درخواست، درخواست دیگر به صورت خود به خود لغو خواهد شد.

آموزش OCO

این نوع سفارش گذاری از همه پیچیده تر بوده و برای فعال کردن آن باید 4 پارامتر مجزا را وارد کنید. بخش Price مربوط به قیمتی است که وارد اوردر بوک می شود و به محض رسیدن قیمت بیت کوین به این قیمت، سفارش انجام خواهد شد. بخش Limit هم قیمتی است که فرد قصد خرید یا فروش این دارایی روی آن قیمت را دارد اما Stop پیش شرط انجام این سفارش است.

اجازه دهید مثالی برایتان بزنیم. برفرض که قیمت بیت کوین هم اکنون 13200 دلار است. شما بر روی نمودار بیت کوین را تحلیل می کنید و به این نتیجه می رسید که 14 هزار دلار یک مقاومت برای بیت کوین و 12 هزار و 500 دلار یک حمایت برای این ارز است. در نتیجه با این سفارش OCO شما دستور می دهید که اگر بیت کوین 14000 دلار را شکست، بازار اقدام به خرید بیت کوین کرده و یا اگر قیمت بیت کوین به قیمت 12500 دلار رسید به خاطر حمایتی بودن این نقطه بازهم برای شما بیت کوین خریداری شود.

نکته مهم اینجاست که با فعال شدن هرکدام از این درخواست ها، درخواست دیگر لغو خواهد شد.

 

منبع: IG، Mihanblockchain

ارسال دیدگاه

درآمد به دلار
+
درآمد به دلار